VEERBOTEN EN TRAMS IN HANSWEERT
Dit laatste schip heeft veel dienst gedaan bij de veerdienst Kruiningen-Perkpolder. Na
herstellingen en verlenging van 6 meter - ten behoeve van het gestegen autovervoer -
kwamen weer in de vaart: de OOSTERSCHELDE (in oktober) en PRINS WILLEM I (in
december). Deze laatste veerboot ging de dienst naar Hoedekenskerke uitvoeren; er kwam
een einde aan de particuliere veerdienst aldaar.
Het vervoer bij de dienst Kruiningen-Perkpolder steeg in 1946 enorm: 566.748 passagiers
en 69.741 voertuigen.
Autobus van de lijndienst Station Kruiningen-Yerseke - Kapelle-Goes van de ondernemers De Baar en
Leendertse bij het station Kruiningen-Yserseke
Uitgedrukt in procenten van het vervoerspeil in 1939 geeft het volgende schema een
overzicht van het vervoer in de oorlogsjaren:
jaar: passagiers: voertuigen
1939 100% 100%
1940 75% 54%
1941 87% 29%
1942 107% 23%
1943 143% 21%
1944 27% 0%
1945 159% 0%
1946 486% 360%
Op 4 mei 1947 werd de reizigersdienst op de NS-stoomtramlijn Goes-Hoedekenskerke
gestaakt vanwege de geringe omvang van het vervoer. Voortaan reed daar dagelijks nog
één goederentrein en in de herfstmaanden twee bietentreinen per dag. Het reizigersvervoer
werd voortaan uitgevoerd door de autobussen van de nv Auto-Maatschappij "Zeeland"
(AMZ) in Goes, die werd opgericht door de heren A.de Muijnk (Borssele), L.Leendertse
(Hansweert) en J.J.de Baar (Wemeldinge).
11