J. KOK
Op 10 juni werd de veerboot PRINS HENDRIK in Vlissingen gelicht en ging in september
naar de KMS-werf. De OOSTERSCHELDE strandde op 7 december bij dijkpaal 35.36 bij
de Schone Waardin aan de zuidkust van Walcheren.
De veerdienst Kruiningen-Perkpolder vervoerde in 1947: 827.886 passagiers en 141.634
voertuigen. In 1948 werden tussen Kruiningen en Perkpolder meer dan één miljoen
passagiers vervoerd: 1.036.409 en 193.281 voertuigen. Op 9 mei werden de reizigers
diensten van de ZVTM-tramlijnen opgeheven. Er kwam de autobusdienst Hulst-
Perkpolder voor terug.
Op 16 maart 1949 werd het goederenvervoer per tram vanaf Perkpolder opgeheven. Op 10
december kwam de herstelde PRINS HENDRIK weer in de vaart. De veerdienst
Kruiningen-Perkpolder vervoerde in 1949: 1.068.176 passagiers 3%) en 219.625
voertuigen 12%).
19. 1950-1955
In 1950 bedroegen de vervoerscijfers: passagiers 1.8% (1.088.000) en voertuigen
7.4.% (237.073).
Over 1951 luidden deze cijfers: 1.157.283 passagiers en 253.282 voertuigen.
In september 1952 werden als proef gedurende één maand nachtvaarten uitgevoerd. Deze
proef is mislukt. Wel werd voortaan - per 1 november - vanaf Kruiningen de eerste afvaart
om 04.20 uur uitgevoerd en de laatste veerboot vertrok om 23.20 uur. De PRINS
HENDRIK liep op de havendam van Kruiningen en daarbij werd de schroef beschadigd.
Het vervoer bedroeg: 1.216.221 passagiers en 267.391 voertuigen.
De omgeving van Kruiningen kreeg het tijdens de watersnoodramp op 1 februari 1953 zwaar te verduren. De
veerboot "Willemsdorp" werd door een gat in de Westerscheldedijk geslagen en strandde nabij de rijksweg
Bergen op Zoom-Vlissingen
Het jaar 1953 stond voor een groot gedeelte in het teken van de watersnoodramp, die zich
in de nacht van 31 januari op I februari voltrok. Het eerste gat in de Westerscheldedijk bij
12