SLUITING VEERHAVEN KRUININGEN. J. KOK vervolgens het plan door Rijkswaterstaat en de aannemers werd besproken. Voor reserve lagen in de haven van Hansweert enkele bakken met klei en steen. Voor het herstel van de veerhaven zijn 32.000 nf zinkstukken en 50.000 m3 stortsteen nodig geweest. De zeedijken bij de veerhaven werden meteen op Delta-hoogte gebracht. De sluiting van de stroomgaten verliep als volgt: a. ten westen van de veerhaven (breedte 330 m) op 9 mei; b. ten oosten van de veerhaven (breedte 155 m) op 13 juni; c. de veerhaven (breedte 350 m) op 24 juli. Aan de westkant zijn 6 caissons gebruikt en aan de oostkant 3 caissons en 2 grote Phoenix- caissons (lengte 62.2 m, breedte 18.9 m en hoogte 18.3 m). Het herstel van de veerhaven heeft lange tijd in beslag genomen. De nieuwe en gemoderniseerde veerhaven werd op 1 mei 1954 in gebruik genomen; 15 maanden na de watersnoodramp. De aansluitende AMZ-busdienst werd weer uitgevoerd en vanaf het station Kruiningen-Yerseke reden de dieselelektrische vijfrijtuigstellen. 20. 1955-1960 In 1955 werden bij de dienst Kruiningen-Perkpolder 21.412 afvaarten uitgevoerd. Toen bestond al het probleem dat niet alle voertuigen konden worden overgezet. In augustus moesten "achter"blijven in: - Kruiningen 6.266 personenauto's en 6.184 vrachtauto's; - Perkpolder 3.221 personenauto's en 2.419 vrachtauto's. De capaciteit van de DORDRECHT moest in 1955 worden vergroot. Bij de KMS-werf 14

Tijdschriftenbank Zeeland

Historisch Jaarboek Zuid- en Noord-Beveland | 1998 | | pagina 16