VEERBOTEN EN TRAMS IN HANSWEERT 1965 71 63% 1966 76 69% 1967 82 76% 1968 91 85% 1969 91% 93% De komst van de nieuwe veerboten betekende ook dat de PRINS HENDRIK in 1968 buiten dienst werd gesteld na 36 dienstjaren, gevolgd door de DORDRECHT in 1971. Als reserve schip in de Kruininger veerhaven werd de enkeldekker PRINS BERNHARD aangewezen. Dit schip werd in het voorjaar van 1987 naar Malta verkocht. In Hansweert is de veerdienst naar Zeeuws-Vlaanderen al ruim een halve eeuw verleden tijd. De alom bekende veerdienst Kruiningen-Perkpolder bestaat al vanaf 1943 en de veerdienst in de huidige vorm bestaat ook al weer bijna 30 jaar. In Hoedekenskerke is de toestand ook geheel veranderd. De veerdienst naar Terneuzen werd per 2 januari 1972 geheel opgeheven. Daarvoor in de plaats kwam de gecombineerde autobusdienst Goes-Kruingen-Perkpolder-Terneuzen, die uitgevoerd werd door de AMZ en ZVTM. Wel heeft horeca-ondernemer A.L. Burgel uit Hoedekenskerke nog enige weken met zijn eigen vaartuig deze veerdienst onderhouden, maar hij kreeg weinig medewerking. Emplacement Hoedekenskerke Het goederenvervoer op de lijn Goes-Hoedekenskerke werd vanaf 1954 gedeeltelijk overgenomen door dieselelektrische locomotieven. Per 31 december 1971 sloot de NS deze lijn. In Goes was inmiddels de STOOMTRAM GOES-BORSSELE (SGB) opgericht 17

Tijdschriftenbank Zeeland

Historisch Jaarboek Zuid- en Noord-Beveland | 1998 | | pagina 19