VEERBOTEN EN TRAMS IN HANSWEERT
1965 71 63%
1966 76 69%
1967 82 76%
1968 91 85%
1969 91% 93%
De komst van de nieuwe veerboten betekende ook dat de PRINS HENDRIK in 1968
buiten dienst werd gesteld na 36 dienstjaren, gevolgd door de DORDRECHT in 1971. Als
reserve schip in de Kruininger veerhaven werd de enkeldekker PRINS BERNHARD
aangewezen. Dit schip werd in het voorjaar van 1987 naar Malta verkocht.
In Hansweert is de veerdienst naar Zeeuws-Vlaanderen al ruim een halve eeuw verleden
tijd. De alom bekende veerdienst Kruiningen-Perkpolder bestaat al vanaf 1943 en de
veerdienst in de huidige vorm bestaat ook al weer bijna 30 jaar.
In Hoedekenskerke is de toestand ook geheel veranderd. De veerdienst naar Terneuzen
werd per 2 januari 1972 geheel opgeheven. Daarvoor in de plaats kwam de gecombineerde
autobusdienst Goes-Kruingen-Perkpolder-Terneuzen, die uitgevoerd werd door de AMZ
en ZVTM. Wel heeft horeca-ondernemer A.L. Burgel uit Hoedekenskerke nog enige
weken met zijn eigen vaartuig deze veerdienst onderhouden, maar hij kreeg weinig
medewerking.
Emplacement Hoedekenskerke
Het goederenvervoer op de lijn Goes-Hoedekenskerke werd vanaf 1954 gedeeltelijk
overgenomen door dieselelektrische locomotieven. Per 31 december 1971 sloot de NS
deze lijn. In Goes was inmiddels de STOOMTRAM GOES-BORSSELE (SGB) opgericht
17