VEERBOTEN EN TRAMS IN HANSWEERT visvangst op de Noordzee. Er bleek echter weinig behoefte meer aan stoomtrawlers te bestaan. De ex-ZEEUWSCH-VLAANDEREN werd in 1924 gesloopt. 1932 ZUID-BEVELAND (1899) Dit sterke raderstoomschip werd in september 1932 voor f. 2175,verkocht aan de scheepssloperij F.Rijsdijk in Hendrik Ido Ambacht. 1932 WALZOORDEN (1905) Dit stalen schroefstoomschip werd in 1932 naar Gent verkocht. 1933 WESTERSCHELDE (1905)DE NEDERLANDER (1990) Raderstoomschip "De Nederlander" ex Westerschelde - 1905) Na 28 dienstjaren werd dit raderstoomschip in november 1933 verkocht aan de scheepswerf F.de Klerk in Terneuzen en werd in 1935 doorverkocht aan RJ. Zwaans in Oosterhout om als tank- en goederenlichter DE ZWAAN te worden gebruikt. Het bunkerschip werd ontdaan van de stoomketel en -machines en de raderen. In de Tweede Wereldoorlog was DE ZWAAN een toevluchtsoord voor onderduikers en verzetsstrijders. In 1944 werd in het vooronder een Joodse familie ondergebracht. Deze verblijfplaats werd verraden. De Duitse SS doorzocht het vaartuig, maar spoorde deze onderduikers niet op. Zij hielden zich op dat moment schuil in de olietanks onderin het schip. In die tijd ging de verkoop van scheepsbenodigdheden, olie en water, gewoon door. Ook de Duitsers bezochten de winkel aan boord. DE ZWAAN werd in 1965 verkocht aan de gebroeders Sles en via Zwijndrecht kwam het toen 60 jaar oude vaartuig in Zaltbommel terecht. Rijkswaterstaat adviseerde in januari 1987 het vaartuig een andere ligplaats te geven met het oog op de veiligheid. Twee sleepboten hebben DE ZWAAN toen versleept. In 1988 dreigde het einde te naderen van dit bevoorradingsschip. DE ZWAAN werd aan een scheepssloperij in Zuilichem verkocht. 19

Tijdschriftenbank Zeeland

Historisch Jaarboek Zuid- en Noord-Beveland | 1998 | | pagina 21