J. KOK De familie Key uit Hilversum zocht al lange tijd naar een origineel Nederlands rader stoomschip. Daarvan waren er nog maar weinig voorhanden. Zi j namen het vaartuig over en lieten het naar de scheepswerf Brouwer in Zaandam slepen, waar het in de oude luister moest worden gerestaureerd. Die grondige restauratie werd mede mogelijk gemaakt dankzij subsidies van Monumentenzorg en de Nederlandse Middenstandsbank. Het vaartuig moest vrijwel volledig worden hersteld om weer een varend raderstoomschip te worden. Een 600 pk stoommachine, die nog gebouwd was door DLV. kon worden gekocht bij de firma Vlodrop in Linne. Deze stoommachine was gebruikt in een baggermolen, die in 1923 was gebouwd door de Machinefabriek "De Hollandsche IJssel" in Oudewater. Na veel inspanningen werd op 16 mei 1990 door de Nederlandse Raderstoomboot Maatschappij in Rotterdam het raderstoomschip DE NEDERLANDER in de vaart gebracht. De nieuwe naam was gekozen omdat dit op 31 mei 1823 de naam was geweest van het eerste Nederlandse raderstoomschip, dat in de vaart werd gebracht door de Nederlandsche Stoomboot Maatschappij bij de dienst Rotterdam-Dordrecht-Antwerpen over het Hollandsch Diep. DE NEDERLANDER (ex WESTERSCHELDE - PSD) kreeg een vaste ligplaats aan de Maasboulevard (bij Tropicana) in Rotterdam. Dit is de plek waar vroeger het Maasstation heeft gestaan. DE NEDERLANDER is beschikbaar voor pleziervaarten e.d. en heeft een capaciteit voor 300 passagiers. 1933 ZEELAND (1909) Het laatste raderstoomschip van de PSD werd in december 1933 verkocht aan de scheepswerf F.de Klerk in Terneuzen. In 1937 werd het doorverkocht aan een scheepssloperij in "Holland". Stoomschip "Noord-Nederland" in de haven van Terschelling 20

Tijdschriftenbank Zeeland

Historisch Jaarboek Zuid- en Noord-Beveland | 1998 | | pagina 22