VEERBOTEN EN TRAMS IN HANSWEERT 1933 NOORD-BEVELAND (1912) Dit schroefstoomschip werd in 1933 voor de vaart verkocht voor f. 13.126,-- aan de rederij Doeksen op Terschelling. Onder de nieuwe naam NOORD-BEVELAND werd het in dienst gesteld bij de veerdienst Terschelling-Harlingen. De nieuwe naam werd eenvoudig aangebracht. De letters BEVE werden overgeschilderd en op die plaats kwam NEDER te staan. De NOORD-NEDERLAND werd in 1959 verkocht aan oud-beurtschipper W. Tiele man, afkomstig uit Lemmer. De rederij Tieleman in Rotterdam liet de EUROHAVEN, zoals de nieuwe naam luidde, in 1959 bij de scheepswerf Welgelegen in Harlingen verbouwen. Het schip werd ingericht voor rondreizen naar de Deltawerken. Slechts korte tijd heeft de EUROHAVEN daar gevaren. In 1960 werd het schip verkocht aan Verolme's Scheeps werven en het werd gebruikt voor het vervoer van werklieden tussen Vlaardingen en de havens in de Botlek. 1933 ZEEUWSCH-VLAANDEREN (1916) Met de komst van de nieuwe motorschepen werd de ZEEUWSCH-VLAANDEREN in 1933 uit dienst gesteld. In 1934 werd dit schip voor f. 7.650,— overgenomen door de rederij Doeksen op Terschelling. Als het stoomschip SCHELLINGERLAND werd het in de vaart gebracht bij de veerdienst Terschelling-Harlingen. In 1952 kreeg het schip een nieuwe deksalon. In 1964 werd de SCHELLINGERLAND uit dienst gesteld en voor de sloop verkocht. 1933 TRAMWEGMATERIEEL (1913) Slechts na een bestaansperiode van 20 jaar werd de HV-lijn vrij onverwachts opgeheven. Deze tramlijn werd opgekocht en opgebroken door aannemer C.N.Hoogesteger uit Locomotiefplaat van stoomlocomotief "1 21

Tijdschriftenbank Zeeland

Historisch Jaarboek Zuid- en Noord-Beveland | 1998 | | pagina 23