J. KOK Wemeldinge. Hij bracht de spoorbreedte van de tramlijn terug van 750 mm tot 700 mm. De ijzeren dwarsliggers werden daartoe door een bedrijf in Middelburg gewijzigd. De oude rails en dwarsliggers werden daarna door Hoogesteger gebruikt voor het grondverzet om er kipkarren over te laten rijden. Eén stoomlocomotief - vermoedelijk de HV 1 - werd naar de provincie Gelderland verkocht. De andere locomotief werd in de werkplaats van Hoogesteger in Wemeldinge gesloopt. Deze werkplaats stond tegenover de NH-kerk, waar nu de parkeerplaats is. Daar hebben ook de rijtuigen - ontdaan van hun wielstellen - tot het einde van de vijftiger jaren gestaan. Post-bagagewagen 5 kreeg andere wielen en een zwenkstel en heeft als werkwagen dienst gedaan voor de opslag van gereedschappen. Die werd later ook nog in een kersenboomgaard gebruikt. Eén van de bagagewagens werd nog geplaatst bij de steiger van het Katseveer, die tot... in exploitatie is geweest en heeft daar als kantoorruimte van de PSD dienst gedaan. Eén stoomketel - waarschijnlijk de reserveketel, die in 1927 werd aangeschaft - werd naar Arnemuiden verkocht en werd daar gebruikt bij een mosselinmaakbedrijf. In de loop van de Tweede Wereldoorlog heeft Hoogesteger veel koperen onderdelen van het materieel gesloopt en deze in een kist begraven om deze stukken te onttrekken aan inlevering bij de Duitse bezetters. Tijdens de bevrijdingsgevechten in de herfst van 1944 sneuvelden veel ruiten van de rijtuigen. De overgebleven ramen werden uit de tramrijtuigen gesloopt om het glas in woningen te gebruiken. Zelfs werden er nog varkens in deze periode gehouden in één van de rijtuigen. Uiteindelijk werd al het materieel van de HV-lijn toch gesloopt. 1940 SCHOUWEN (1912) Dit stoomschip is tengevolge van de oorlogshandelingen in 1940 verloren gegaan. Na de evacuatie van de Franse troepen in de meidagen werd het troepentransportschip door de geallieerden afgemeerd in de haven van Hoofdplaat. Op 17 mei werd het naar de havenmond gesleept. Er werd benzine over gegoten en daarna in brand geschoten, waarna het tot zinken werd gebracht. De SCHOUWEN werd later gelicht. De conditie van het 28 jaar oude schip was zodanig dat tot sloop werd besloten. Het wrak werd door een sleepboot van Smits uit Wemeldinge naar een sloperij gesleept. 1940 LUCTOR ET EMERGO (1916) Het reserveschip van de PSD werd eveneens in 1940 van de vloot afgevoerd in verband met de oorlogshandelingen. Op 12 mei 1940 lag de LUCTOR ET EMERGO aan het PSD-ponton in de Buitenhaven van Vlissingen. Rond het middaguur viel een vijandelijk vliegtuig het schip aan. Een voltreffer deed het met het Rode Kruis- embleem uitgeruste hospitaalschip binnen enkele minuten zinken. Er vielen 8 slachtoffers. Het vaartuig werd op 1 augustus 1940 gelicht en toen bleek dat het niet meer kon worden hersteld. Het wrak van de 24 jaar in dienst geweest zijnde LUCTOR ET EMERGO werd voor de sloop verkocht en werd door een sleepboot van Smits uit Wemeldinge naar een sloperij vervoerd. 1944 PRINSES JULIANA (1932) Dit vrij nieuwe kopladingsschip werd in de meidagen van 1940 als troepentransport schip gebruikt. Het werd tot zinken gebracht, werd hersteld en kwam weer in de vaart. In oktober 1944 brachten de Duitsers dit schip tot zinken in de haveningang van Vlissingen. Na de berging bleek dat herstel niet meer mogelijk was en het werd gesloopt. De 22

Tijdschriftenbank Zeeland

Historisch Jaarboek Zuid- en Noord-Beveland | 1998 | | pagina 24