VEERBOTEN EN TRAMS IN HANSWEERT hoofdmotor was nog wel te herstellen en werd later aan boord van de PRINS HENDRIK geplaatst. 1950 ZUIDERZEE (1926/1943) In de loop van de Tweede Wereldoorlog was de beschikbare vloot van de PSD zodanig ingekrompen, dat men genoodzaakt was elders capaciteit te huren. Van de Algemeene Binnenlandsche Stoomboot-Maatschappij van de rederij Verschuure Co. in Amsterdam kon de PSD het stalen passagiersschip ZUIDERZEE huren, dat dienst deed op de lijn Amsterdam-Kampen-Zwolle. Dit schip was in 1926 op de Verschuure- werf in Amsterdam-Noord gebouwd en bezat een goede passagiersaccommodatie. De snelheid was niet bijzonder hoog, zodat als bijnaam al spoedig "slak" werd gebruikt. In februari 1942 was dit schip voor f. 100.000,— verkocht aan de rederij Koppe in Amsterdam. In juli 1943 werd het schip herdoopt in LEKSTROOM. In 1950 werd het aan de eigenaar teruggegeven. Het stoomschip werd in 1954 uit dienst gesteld en naar Lahore in Oost-Pakistan verkocht. In een dok in Delfzijl werd het schip voor de lange zeereis - op eigen kracht - gereed gemaakt. Er werden o.a. twee reddings boten op het achterdek geïnstalleerd. Op 21 november 1954 vertrok het schip uit de haven van Delfzijl. Na een voorspoedige reis van 68 dagen arriveerde het schip in de haven van Chittagong in Oost-Pakistan. 1951 KONINGSPLAAT (1910/1943) In 1943 kreeg de vloot van de PSD uitbreiding van het motorschip KONINGS PLAAT. Dit schip werd in 1910 op de scheepswerf van Bonn Mees in Rotterdam gebouwd als de tender COLUMBUS van de Holland-Amerika Lijn (HAL). De COLUMBUS werd ingezet voor het passagiersvervoer voor de HAL in Rotterdam tussen het Maasstation en de Wilhehninakade. Maar het werd ook gebruikt voor het passagiersvervoer van de HAL in Hoek van Holland tussen de HAL-steiger en de in volle zee liggende HAL-passagiersschepen. De COLUMBUS was dus ook zeewaardig en werd ook wel als sleepboot gebruikt. In 1927 werd de stoomsleeptender met passa giersaccommodatie verkocht aan de stoomsleepdienst v/h P.Smit Jr. in Rotterdam. De COLUMBUS werd ingericht voor het rondvaartbedrijf Spido en er werden nieuwe dieselmotoren in geplaatst. De naam werd gewijzigd in KONINGSPLAAT. Na de huurperiode bij de PSD kwam dit schip in Deventer terecht en voer als de ANITA op de IJssel. Daarna werd het als woonschip in Nederhorst den Berg gebruikt. Daar werd het vaartuig ontdekt door de heer A.Th.A.Nikessen uit Amsterdam. Hij nam het schip over en liet het renoveren in 1978. Onder de oude naam COLUMBUS werden er in het voorjaar van 1978 vanuit Amsterdam korte reizen mee uitgevoerd. Later verscheen de COLUMBUS op het IJsselmeer, Gooi- en Veluwemeer en het Noord zeekanaal. De rederij Holland Party Cruise heeft het vaartuig weer van de hand gedaan. 1952 PRINSES IRENE (1945) Dit motorschip was afkomstig van de Duitse Kriegsmarine en werd als veerboot gebruikt maar ook wel als directievaartuig. In 1952 werd de motor overgezet in het nieuwe schip de NOORD-BEVELAND. Onduidelijk is waar de PRINSES IRENE is gebleven. 1953 MOERDIJK (1928/1946) Bij de PSD heeft de MOERDIJK weinig dienst gedaan. Het schip werd in 1953 al overgedragen aan de Rotterdamsche Tramweg-Maatschappij en werd als de KRAM MER ingezet bij de veerdienst Zijpe-Anna Jacobapolder. Op de scheepswerf v/h P. Smit 23

Tijdschriftenbank Zeeland

Historisch Jaarboek Zuid- en Noord-Beveland | 1998 | | pagina 25