VEERBOTEN EN TRAMS IN HANSWEERT
polder. In 1972 werd bij de Terneuzensche Scheepsbouw Maatschappij de stoom
machine verwijderd en vervangen door twee dieselmotoren en kwam als motorschip
in dienst op 1 september 1972. De ZIJPE bleef tot 6 juli 1988 varen bij de veerdienst
Zijpe-Anna lacobapolder, die 88 jaar heeft bestaan. Deze dienst - vanaf 1978
geëxploiteerd door de ZWN uit Zierikzee - werd toen opgeheven. In 1995 lag dit
verwaarloosde schip in één van de oudste dokken van de Antwerpse haven afgemeerd.
1960 KONINGIN WILHELMINA (1928)
Met de naamgeving van dit motorschip begon de PSD met de stamboom van ons
Oranjehuis. Na 32 bewogen dienstjaren was dit schip in 1960 voor de verkoop
beschikbaar. De nv Texelsche Eigen Stoomboot Onderneming (TESO) was geïnteres
seerd in de overname. De TESO onderhield de veerdienst Oudeschild-Den Helder. Na
enkele proefvaarten kwam men tot overeenstemming.
De KONINGIN WILHELMINA werd op 5 mei 1960 door de TESO overgenomen voor
f. 400.000,— en f. 27.122,— voor de reserve onderdelen. De TESO liet het schip voor
f. 35.000,— verbouwen en het werd op 8 juni in dienst gesteld onder de oude naam. Op 8
juni 1962 werd de nieuwe veerhaven 't Horntje op Texel geopend. De KONINGIN
WILHELMINA bleef nog een tijdje met stukgoederen naar Oudeschild varen. Men
noemde dit schip vaak "opoe". In 1967 werd dit schip verkocht aan de sloperij A.C. van
Slooten in Wormerveer en het werd daarna in mei 1967 door sleepboten van de
Koninklijke Marine weggesleept. De vrijgekomen teakhouten dekplanken werden gebruikt
bij de restauratie van de tweemast hektjalk EERSTELING (bouwjaar 1908). Het casco
werd in 1968 doorverkocht aan aannemersbedrijf Van Splunder in Rotterdam. Het deed
dienst als bergingsponton en werd aldaar in 1968 gesloopt.
De "Prins Hendrik" in 1936 als veerboot Hansweert-Walsoorden
25