J. KOK 1968 PRINS HENDRIK (1932) Dit motorschip werd in 1968 afgevoerd na 36 dienstjaren bij de PSD. waar dat jaar de eerste dubbeldekker in dienst werd gesteld. In 1969 werd dit schip voor f. 10 8.000,— verkocht aan Gozo Channel Co. Ltd. op Malta. Op 28 maart 1969 vertrok de PRINS HENDRIK vanuil Vlissingen naar dit eiland, getrokken door de sleepboot FAIRPLAY XI. De oude Zeeuwse veerboot kwam daar op 20 april aan. Het schip kwam daar als de CALYPSO LAND in de vaart bij de veerdienst Cirkewwa (Malta)-Mgarr (Gozo). De CALYPSO LAND werd in 1984 opgelegd en in september 1984 voor de sloop verkocht aan de firma E.Zamitt and Sons. 1968 KONINGIN EMMA (1933) Na de laatste dienst op de lijn Kats-De Val (Zierikzee) op 14 februari 1965 werd dit motorschip in 1968 verkocht. Het werd voortaan als logementsschip gebruikt bij de Rijkswaterstaat in Veere in verband met de in uitvoering zijnde Oosterscheldewerken. In 1968 ging het naar Rotterdam en werd met de naam ESTRELLA DEL SUR als bordeelschip afgemeerd aan de Oude Plantage. In juli 1975 werd het vaartuig verkocht aan de rederij P.Vrolijk in Scheveningen. Onder de naam ESTRELLA deed het toen dienst als sportvissersvaartuig op de Noordzee. Van 27 tot en met 30 april 1984 verzorgde de ESTRELLA vanuit Terneuzen rondvaarten op de Westerschelde. 1971 DORDRECHT (1933/1946) Na de buitendienststelling werd de bekende DORDRECHT op 18 januari 1972 aan de firma Bootsman in Amsterdam verkocht voor f. 170.500,—. De 40 jaar oude DOR DRECHT werd begin 1974 eveneens verkocht aan Gozo Channel Co.Ltd. op Malta. De reis naar de voormalige Engelse basis zou op eigen kracht worden uitgevoerd. De DORDRECHT kwam echter in de Golf van Biscaje door motorschade in moeilijk heden. Sleepboothulp was noodzakelijk. De in de haven van Cherbourg liggende sleepboot ENGELAND van de rederij Muller uit Terneuzen verliet die haven op 1 februari 1974 om het in nood verkerende schip assistentie te verlenen. De DORDRECHT werd op sleeptouw genomen en deze sleep bereikte op 15 februari de haven van Bilbao. Vier dagen later kon de DORDRECHT de lange reis op eigen kracht voortzetten. Op 25 februari werd de haven van Gibraltar bereikt. Drie dagen daarna vertrok men weer en arriveerde op 7 maart veilig in de haven van La Valetta op Malta. Als de MELITA LAND voer de voormalige DORDRECHT door de Maltezer wateren. 1972 PRINS WILLEM I (1933) Na de buitendienststelling werd dit schip opgelegd. Op 23 februari 1972 werd de oude PRINS WILLEM I via een tussenpersoon voor f. 35.000,— verkocht aan de rederij Feenstra in Rotterdam en ging tot de vloot van Rijnpassagiersschepen behoren. Voor dit werk voldeed dit schip niet. Het werd toen bij de Van Brienenoordbrug in Rotterdam opgelegd. Daarna vertrok het naar Duinkerken en werd omgebouwd tot hektrawler. Het vaartuig kreeg de naam PERSEVERANCE en voer onder Panamese vlag. Na een brand aan boord werd het in IJsselmonde opgelegd en werd totaal verwaarloosd. 1972 OOSTERSCHELDE (1933) Dit motorschip heeft de laatste dienst gevaren op de lijn Terneuzen-Hoedekenskerke. Deze lijn werd op 2 januari 1972 opgeheven. Hetzelfde jaar werd dit schip voor f.29.211,— verkocht aan M.L.Polak in Middelburg. In april 1972 werd dit schip 26

Tijdschriftenbank Zeeland

Historisch Jaarboek Zuid- en Noord-Beveland | 1998 | | pagina 28