VEERBOTEN EN TRAMS IN HANSWEERT door J. KOK VEERBOTEN EN TRAMS IN HANSWEERT In het vorige jaarboek verscheen het eerste deel van het onderzoek van de heer J. Kok over de geschiedenis van de veerdiensten van Zuid-Beveland naar Zeeuws-Vlaanderen. In de beschouwing van vorig jaar stonden met name de veerboten en trams in Hansweert tot en met 1939 centraal. Onderweip van bespreking in dit tweede en laatste artikel zijn de lotgevallen van de veerdiensten, havens en tramverbindingen vanaf 1940. 17. De Tweede Wereldoorlog. Met het oog op de dreigende oorlogsomstandigheden vorderde de Koninklijke Marine in augustus een aantal PSD-veerboten. De KONINGIN EMMA en PRINS WILLEM I werden ingericht als hulpmijnenlegger. De SCHOUWEN en LUCTOR ET EMERGO werden ingericht als hospitaalschip. Voor het eerst in de geschiedenis vervoerde de veerdienst Hansweert-Walsoorden meer dan 100.00 passagiers (116.651) en werden er 19.331 voertuigen overgezet. Kort na het begin van de Tweede wereldoorlog - op 10 mei 1940 - vervoerden de PSD-schepen Franse militairen van Walsoorden naar Hansweert, die langs het Kanaal door Zuid-Beveland hun stellingen betrokken (westelijke kanaaloever). De veerdienst Hansweert-Walsoorden kon enige maanden niet worden uitgevoerd. Op 15 mei kwamen, rond 10.00 uur, Duitse legereenheden via de Saidijk bij Den Inkel aan. Van daar vertrokken zij rond 13.00 uur langs de in aanbouw zijnde nieuwe veerhaven in de richting van de sluizen in Hansweert. Het hospitaalschip SCHOUWEN werd in die meidagen in de haven van Hoofdplaat afgemeerd en later naar de havenmond gesleept. Daar werd het in brand gestoken en tot zinken gebracht. Het schip werd later gelicht en bleek zodanig te zijn beschadigd, dat het niet meer kon worden hersteld. Het wrak werd geborgen door Smits uit Wemeldinge en naar een scheepssloperij gebracht. Het stoomschip LUCTOR ET EMERGO werd in de meidagen 1940 door bommenwerpers aangevallen, terwijl het in Vlissingen aan een PSD-ponton lag. Het vaartuig zonk binnen enkele minuten en werd in augustus gelicht door Smits uit Wemeldinge en bleek niet meer te herstellen. Ook hier volgde de weg naar de sloper. De KONINGIN WILHELMINA lag bij het begin van de oorlog in een dok bij de KMS. Het werd met spoed gereedgemaakt voor het troepenvervoer, maar werd kort daarna door een bom getroffen en raakte in brand. De reparatie duurde enige weken. Het was toen de enige grote veerboot van de PSD. De PRINS HENDRIK werd bij een bombardement aan stuurboordzijde beschadigd, met als gevolg dat het schip toen maar in één richting kon varen. Enkele dagen daarna werd de PRINS HENDRIK in de haven van Breskens door de Fransen tot zinken gebracht na afloop van het troepenvervoer. In augustus werd de PRINS HENDRIK gelicht en naar de KMS in Vlissingen gesleept en afgemeerd in het Kanaal door Walcheren. Het herstel heeft lang geduurd. Het als troepentransportschip gebruikte motorschip KONINGIN EMMA kwam bij Breskens in aanvaring met een Franse torpedobootjager en werd bij de haven van Breskens afgemeerd om zinken te voorkomen. Daarna werd het vaartuig naar Vlissingen gesleept en werd het bij de KMS gerepareerd. 5

Tijdschriftenbank Zeeland

Historisch Jaarboek Zuid- en Noord-Beveland | 1998 | | pagina 7