IJSVERMAAK Men kon donateur worden vanaf 2,50 per jaar. In artikel 4 werd de ballotage geregeld. Over toelating tot de vereniging besliste het bestuur en wel zonder opgaaf van redenen. Het notulenboek leert ons, dat er geregeld geballoteerd werd. Zo kon het gebeuren dat de koffiehuishouder Hartman tot twee keer toe niet door de ballotage kwam. Wat de reden was, we kunnen er slechts naar raden. De samenstelling van het bestuur werd ook in het reglement geregeld. In artikel 10 werd aan het bestuur toegevoegd een commissie van vijf leden, gekozen door het bestuur. Waarschijnlijk waren dat een soort baancommissarissen bij ijsfeesten.20' Op 21 december 1900 werd het reglement vervangen door statuten, die op 3 maart 1903 werden herzien. In die statuten werden enkele zaken gestroomlijnd. Was er in het reglement sprake van vier vergaderingen per jaar, in de statuten is dat teruggebracht tot twee vergaderingen één in het voorjaar en één in het najaar. Dat was een stuk praktischer, vooral in jaren dat er geen ijs was en de verenigings activiteiten op een laag pitje stonden. De najaarsvergadering was waarschijnlijk de belangrijkste. Dan passeerde het jaarverslag van het bestuur en de financiële verantwoording. Ook hadden dan de bestuursverkiezingen plaats. Merkwaardig is dat de statuten vermelden dat er zo veel mogelijk op zondag vergaderd moest worden.2" Dit laatste wijst er op dat de leden zeker niet uit orthodoxe kring kwamen. Er van uitgaande dat "Ijsvermaak" is voorgekomen uit de liberale "Vereeniging voor Volksvermaken" is de keuze voor de zondag wel verklaarbaar. Winkels en bedrijven waren in die dagen tenslotte zes dagen per week open. 8. Het organiseren van een "ijsvermaak" Een schaatswedstrijd op poten zetten is geen geringe zaak. Daar kwamen de leden en vooral het bestuur van de nog jonge vereniging al spoedig achter. Omdat de vereniging een tweeledige doelstelling had, was het extra moeilijk om de organisatie rond te krijgen. Want men stelde zich immers, naast het houden van schaatswedstrijden voor eigen leden en donateurs, tevens ten doel: het organiseren van ijsvermaak voor kinderen van behoeftigen. En dat eiste financieel grote offers, waar weinig voor terugkwam dan het voldane gevoel iets goeds te hebben verricht. De organisatieproblemen waren drieledig: 1. het in orde brengen en houden van de ijsbaan. 2. de financiën 3. het ledenbestand, dat is dus ook het vrijwilligersbestand, op peil houden, terwijl in "ijsloze" jaren de belangstelling terugliep. ad 1. De keuze van de plaats waar de wedstrijden werden gehouden was vaak al reden tot discussie. Zo moest er tijdens de vergadering van 30 november 1884 keuze gemaakt worden tussen de vest bij Valentijn (dit is de Oostvest bij de Ganzepoortbrug), waar het ijs te dun bleek, de vest bij het Ravelijn (dit is de Westvest ter hoogte van de Gereformeerde Kerk), waar het te koud en te winderig was, of de vest bij Maartense (dit is het huidige Dammetje).2" Ook in 1892 speelde het probleem van de locatiekeuze. Voor het in orde 69

Tijdschriftenbank Zeeland

Historisch Jaarboek Zuid- en Noord-Beveland | 1998 | | pagina 71