I
I
2°,
Bestaat dat, biedt deze regio mogelijkheden
om met die talenten te woekeren, of leidt de
afwezigheid van mogelijkheden tot ontploo-
ing direct tot het begraven van het vermeende
talent?
Talent heeft te maken met gave, of zoals van
Dale zegt: bezit met betrekking tot het ge
bruik dat men ervan maakt. Het heeft alles te
maken met begaafdheid, bekwaamheid en
kundigheid. Er is meer vastgesteld in het verl
eden over talenten: Jezus riep zijn volgeling
en op om te woekeren met de talen
ten die ze hadden en ze niet in de grond te
stoppen.
Wat doen mensen in Zeeland met hun filmtal
ent, indien aanwezig hebben ze het in de klei
gestopt of wordt ermee gewoekerd? Zelf
kende ik niemand in mijn omgeving die zich
bekwaamde op het gebied van film. Leo
Hannewijk van de Middelburgse stichting
Filmtheaters, kon zich zeker geen jong talent
voor de geest halen. Wel bracht hij me op het
idee Paul de Nooyer op te zoeken, een foto-
graaf/filmer, woonachtig in Middelburg.
Paul de Nooyer ontvangt me in zijn monu
mentaal pand aan de Vlissingsestraat. Een
enorm vertrek dat me doet denken aan een fa
briekshal vormt zijn werkruimte. Stukken
stucwerk zijn weggekapt, leidingen zijn
zichtbaar aan standaards hangen doorzich
tige vellen folie in verschillende kleuren, er
staan stoelen, tafeltjes, een buro beladen met
allerhande apparatuur. Lampen op hoge drie
poten en kunstwerk aan de muur. Hij stelt ge
lijk vast dat praten over talent op filmgebied
moeilijk is. Mocht het bestaan en je zou het
willen ontwikkelen, dan is dat bijna onmoge
lijk, zeker hier in Zeeland. Wil je het profes
sioneel aanpakken dan moetje met 35 mm
film werken. Een minuut film op deze manier
kost minimaal f 1000,-. Als je als pakweg
25jarige besluit te gaan filmen dan ontbreken
meestal de geldelijke middelen. Leef je in die
situatie van een beurs of een uitkering dan
geeft dat geen ruimte om op professionele
manier met film bezig te zijn.
werpburo in San Francisco in december
1987 een gouden medaille won op een
Amerikaans filmfestival. Trouwens in die
hele hoek van film en muziek gebeurt nu
erg veel. Voor hem is de ontwikkeling van
de beeldende kunst het meest zichtbaar in
de videoclips en de popmuziek, de ver
nieuwingen gaan hier heel snel.
Even terug naar de essentie van dit artikel.
Het zou worden: Op zoek naar jong talent.
Het werd: Praten met talent over talenten.
"Spielberg en Polansky', die moeten puur
filmtalent gehad hebben, die kunnen
I niets anders". "Het medium film is nog zo
I jong." Naar de toekomst toe valt er nog
l meer jong talent te verwachten. 8 jaar gel-
eden was het op de academie nog mondjes-
l maat. Nu zie je een enorme verschuiving.
Steeds meer kunstenaars grijpen naar de
i film als expressiemiddel. Gelukkig maar,
we moeten maar eens af van dat schilderen
i dat duurt al eeuwen. Straks heeft iedereen
een kunstcomputer in huis. Je eigen mu
seum. Eindelijk van die drempelvrees af!
jn daarbinnen speelt het zich af.
Hij probeert ook de tijd te veranderen: nor-
aal film je 24 Beelden per seconde, maar
kunt ook 1 beeld per seconde filmen. Stel
voor dat je in een auto zit en je schiet 1
jeeld per seconde bij een snelheid van 100
Bovendien zijn er in Zeeland geen insu<m per uur. Als je dat afdraait dan rijdt die
ties die de vereiste apparatuur in bezit hfiuto 2400 km per uur. Vaak laat hij in 1 mi-
ben, waar filmers in spe gebruik van zciuut zien wat hij in 24 minuten heeft opge-
den kunnen maken. Die mogelijkhed^onien‘
zijn er wel in de Randstad, dus valt er Paul heeft tot nu toe 26 films gemaakt, elk
Zeeland gewoon niets te leren op dit c/an 5 a 7 minuten. Ze draaien vrijwel ner-
bied. Eventueel talent zal zeker naar eld$ens- Er.is domweg geen marktvoor.Wie.
vertrekken. rit er nuWop te wachten. In 1983 zond de
Paul de Nooyer, 44 jaar, heeft zijn talent «VPRO films van hem uit: Review, Transfor-
leidelijk aan ontdekt en ontwikkeld. Op liation, Say Goodbye en Touring Holland
academie voor Industriële Vormgeving t>y bycicle. Kort daarna kreeg hij opdracht
Eindhoven volgde hij de richting prodipm een videoclip te maken. Zo heeft hij
tontwerpen. 1 onderdeel daar was expe*'oor Golden Earing 2 clips gemaakt:
men tele vormgeving. In dat vak had je ;News en Something heavys coming down,
student grote vrijheid; waar je je voor inMaar de Nederlandse markt is klein wat
resseerde werd gestimuleerd. Hij hiehe*- maken van een clip er niet eenvoudiger
zich bezig met fotografie en ook zo nu PP maakt. Anders is dat in Amerika waar
dan met film. Hij is blij dat het zo verlopftij met een clip, gemaakt voor een ont-
is: "Op een foto/filmacademie staat
techniek voorop, ze verzuipen in de tec
niek terwijl het juist om de beelden gaat.'
Had hij als kind ambities om iets met kun
te gaan doen? Het moet geweest zijn tot
ik in de 5e of 6e klas zat. We gingen o
schoolreis naar Amsterdam en bezochte
het Rijksmuseum. Ik ontdekte daar dat
mensen bestonden van wie het een beroe
was om te schilderen. Toen ik 14 was git
ik in de grote vakantie werken en van b
verdiende geld kocht ik tubes olieverf t
geprepareerd canvas. Op de fiets trok
erop uit en ging landschapjes rond Ein<
hoven zitten schilderen. In die tijd kwam
ook naar Zeeland en schilderde vanaf
dijk Veere. Dat schilderij hangt nu bij et
tante van me in Canada."
Naast fotografie ging hij zich steeds mei
toeleggen op film: Fotografie is bevrore
tijd, als je iets met tijd wilt kom je in
problemen, fotografie is een ding, bew
gingloos. Film suggereert beweging,
continiuteit, het zijn bewegende foto's. 1
mijn werk is film er langzaam ingeslope
toen ik niet meer voldoende uit de voete
kon met de fotografie." Hij filmt op ver
chillende manieren. Soms wordt het stani
punt van de camera niet veranderd. Ht
beeldvlak blijft dan steeds hetzelfde
n
e
e
JONG FILMTALENT IN ZEELAND
de Noöyer Antheunls5e4