Jl ■wF y- I U I Er zijn verschillende manieren om van dan sen je beroep te maken. De eerste en be kendste is dat een kind op ongeveer 10 ja rige leeftijd auditie doet voor een balletopleiding. Het kind wordt dan beke ken op lichamelijke aanleg, ritmiek en voor een klein deel op expressie. Eenmaal aange nomen, kan hij of zij meteen naar de 7e klas van de basisschool van het conservatorium. Het kind kan ook in de le klas van de provin ciale vooropleiding worden geplaatst. Deze vooropleiding sluit weer aan op de conser vatoria in het land. De totale opleiding zal op ongeveer 18 jarige leeftijd voltooid zijn. De 2e mogelijkheid is dat een kind eerst minimaal HAVO behaalt en gelijktijdig pro- beert minimaal 4 lessen per week te trainen. In het eindexamenjaar kunnen dan audities worden gedaan om toegelaten te worden tot een van de balletacademie's. Al tijdens de auditie wordt kenbaar gemaakt of men de dansersopleiding of de docentenopleiding wil volgen. Nu de vraag of Zeeland jonge talentvolle mensen heeft. Er wordt in Zeeland betrekke lijk veel gedanst en we kunnen snel vaststel len dat van beide eerder genoemde categori- en in de provincie een aardig aantal talent- m volle mensen rondlopen. De eerste cate- rie kinderen is eigenlijk de groep van gr volgde. Het pre-elementaty (voorbereidend be- bevoorrechten, omdat zij dagelbks deT troepsexamen) van de R.A.D. behaalde ze op M J J harige leeftijd, waarna ze werd aangenomen letlessen volgen die je tijdens een opleid] stedehjk instituut voor ballet in Ant- nodig hebt. Daarom lijkt het ons juist dat werpen. Nadat ze een jaar lang intern deze op- de 2e categorie jonge mensen eens onder leiding had gevolgd, bleek dat ze niet uitgroeide loupe leggen om nader kennis te maken nt<)t het tengere type dat men in het Ballet van T ^*de inspanningen die zij zich getrooste Vlaanderen op dat moment apprecieerde. Terug naast hun gewone schoolopleiding, dn Zeeland werd besloten dat ze eerst haar Havo i hun techniek en conditie op peil te brengfdiploma zou halen en daarna haar studie zou I Om op de juiste manier te kunnen danse,voorzetten aan bv de Rotterdamse Dansacade- bpbalvp dp daCTpliiksp training nok vpp! Inie. In die tussenhggende periode moet dus behalve de dagelijkse training ook veel keihard getraind worden en ze doet dat nu bij vanng nodig. Balletstudio Free en het Zeeuws Instituut voor Precies daarom is de stichting Dansz °P|j.unstzinnige vorming. Vera is een sterke, tech- richt. Mensen die de balletrichting in will nische danseres die zowel in de klassieke als in kunnen bij de stichting Dansz auditie de de jazz- en moderne dans uitstekend tot haar en omdat Dansz alleen de talentvolle uitrecht komt. Opvallend aan haar is ook de ener- sen accepteert, vindt bij de auditie al etgie die ze in haar dans weet te leggen, hetgeen schifting plaats tussen de vakgerichte vooral in de moderne vormen onontbeerlijk is sen en de hobbyisten. voor een goede danser. Bij Dansz komen we dus de dansers teg stellen we u de iTjarige Angelique Hop die graag willen belichten. We hebbe>r’dlf,d,t «“^examen doet voor Athen- mensen mtgezocht in de leeftijd van 15,1 moeilijke techniek de kiassieke dans meest- en 19 jaar. er te worden. Dit lukt haar prima en zij De 15jarige Vera Sorber zit in de 3e klas de Havo. Op 4jarige leeftijd begon zij al klassiek ballet dat zij in het R.A.D. (Ro; Academy of Dancing) systeem o o vult zich verder aan door ook lessen te volgen in jazz en moderne dans. Als je naar haar kijkt wordt je gegrepen door de fantastische expressie die haar dans voltooien. Haar uitstraling pakt iedere toeschouwer en overtuigt hen van het feit dat ze danser is in hart en ziel. Verder getuigt Angelique van de spijkerharde motivatie die nodig is om het dansvak in te gaan. Dit jaar zal ze auditie's doen bij de verschillende academies en conservatoria. Tenslotte komen we bij de 19jarige Raymond Esterhuizen. 12 Jaar was Raymond toen hij door de band van vooroordeel heen stapte en als I enige jongen in een groep van meisjes ging staan om de doodeenvoudige reden dat hij i graag wilde dansen. Jazzballet was in eerste in- 1 stantie zijn grote liefde, maar toen hij voor zich zelf had besloten beroepsdanser te worden, ging I hij ook klassieke lessen volgen. In 1986 werd I hij aangenomen aan het conservatorium in Til- I burg en vorig jaar besloot hij over te stappen naar de Rotterdamse Dansacademie, omdat die opleiding beter bij hem paste. Tijdens zijn op- 1 leiding verlegde zijn voorliefde voor de jazz- dans zich naar de moderne dans. vervolg blz 32 l 1 V ïh- ..s,

Tijdschriftenbank Zeeland

Ietstelezen | 1988 | | pagina 12