?0L 11 die brief kwam er een televisieploeg gen of er werd niet over ons geschreven. bekend zijn. Voor een beginnend kunstenaar In deel 3 van de cursus zullen we het hebben over hoe je je als zelfstandige moet zien te redden. regionale als in de landelijke bladen. Dat maakt dat dat ene stukje al lang vergeten is. Over individuele kunstenaars wordt in het alge meen niet zoveel geschreven en blijft zo'n stukje lang nawerken.Als ik kunstenaar was geweest had ik die man ook nooit te woord gestaan. Nu ik weet hoe die schrijft doe ik dat als organisa tor ook nooit meer. VERVOLGOPLEIDING T.B.V. DE BEELDENDE KUNSTENAAR deel 2: omgaan met de pers: onvoorziene zaken. Uiteraard loop je nooit te koop met je plannen. Iedereen die met kunst bezig is heeft het voor deel van de free publicity alhoewel het zeer moei lijk is om daar je voordeel uit te halenl Wie er ge bruik van wil maken moet goed weten wat men wil. Basisregel blijft echter dat de kunstenaar een producent is. Dat betekent dat het product be kendheid moet krijgenl Pas als het product een behoorlijke bekendheid geniet mag de producent in beeld komen. Een handelaar heeft geen pro- dukt, die moet zelf Inleiding: In deel 1 van deze kursus behandelden we het verschil tussen commerciële en gesubsidieerde tenoonstellingsruimten. Kort samengevat kon den we stellen dat de te maken kosten van een tentoonstelling in het commerciële circuit voor een groot deel voor rekening komen van de des betreffende kunstenaar, dat gaat van zijn winst af. In het gesubsidieerde circuit kan de kunstenaar het overgrote deel van de winst in eigen zak stek en. De kosten worden door de gemeenschap be taald. De aversie van sommige kunstenaars om niet in het commerciële circuit ten toon te stellen is een zeer begrijpelijke commerciële instelling. Dat men daar wel eens een ideel sausje overheen wenst te gooien is hoofdzakelijk ter gerustelling van het eigen geweten. LW4XJ «au L/ai uvuxivi vu uaaii aw” kan ook gebruik maken van de 1F r I opperhoofd is daar Henk Egberts. Wie in Zf U ^Wie bovengenoemde problemen wenst te om zou het tzeilen is aangewezen op de PZC. Jarenlang was vuistregel moeten zijn om de eerste 5 jaar g< de heer Oosthoek de belangrijkste kunstrecen- intervieuws te geven. Op de eerste plaats bet cent. Dat was ook duidelijk te. merken. Uitno- niet opgeleid om te ouwehoeren maar on digingen noch het toezenden van documentatie beeldend uit te drukken en op de tweede ph bracht die man in beweging. Onverstoorbaar kom je pas kijken en is je menig over het '1 bepaalde hij wel hoe de wereld draaide. Wie volstrekt oninteressant. zich -zoals de Zeeuws-Vlaamse tentoonstellings I organisatoren- daarover bij de hoofdredactie 'DE ZEEUWSE PERS beklaagde, kreeg dan een brief terug met daar- In Zeeland heb je 2 dagbladen en een x-aai in de opmerking dat hetgene wat er in Zeeuws- huis-aan-huisbladen. Om met die laatste te I Vlaanderen plaats vindt niet van een dusdanig I ginnen: de belangstelling is beduidend gro niveau is dat de heer Oosthoek daarvoor de pont dan de kennis. Voor tentoonstellings organis neemt. I oren zijn het belangrijke bladen, voor de mafe K°rt na van huis-, tuin-, en keukenschilderijtjes o naar Axel omdat die het wel belangrijk vonden Voor een beginnend kunstenaar met enige alwat wij deden. raties niet de juiste plaats om te debuteren. C Het za^ er we^ n^ets mee te maken hebben maar niet na 5 jaar werken. de laatste tijd zie je ineens weer recensies vers- Wie dus enige aspiraties heeft is aangewezen chijnen over tentoonstellingen in Zeeuws- de P.Z.C. en op dagblad de Stem. Beide blac Vlaanderen... geschreven door de heer Oost- werken met regio-katemen. Dat is een zeer belt hoek. Overigens heeft de regioredactie met de grijk gegevenl Zowel een kunstenaar als een h komst van Joost van Leeuwen een goede vervang- delaar wil graag landelijke bekendheid verb er gekregen voor Bob Lagaay. gen. Dat kan via de regionale bladen, die wordt ook in de randstad gelezen maar:... men Ier Recensies, mits deskundig geschreven, zijn zeer daar niet de Zeeuws-Vlaamse editie van de P.Z belangrijk. Aankondigingen zijn evenzo be- noch de Zeeuwse editie van de Stem. langrijk voor wie tentoonstelt. Daarvoor is het Wie ook buiten de regio bekendheid wil verl det rioodzakelijk de kunstredactie te benader- gen moet dus met zijn werk in het eerste deel en- SJ;hrÜf alle nuttige informatie op en bezorg de krant zien te komen. Dat gebeurt meestal dat bij een stadsredacteur. Kom echter niet in de leen als je bij de juiste redacteuren terechtkom verleiding extra aandacht te vragen. Een stad- Bij de Stem zit de kunstredactie in Breda en b sredacteur gaat daar graag op in op voorwaarde -- - - - - - - -1dat er enige nieuwswaarde inzit. En land iets organiseert krijgt de heer Enzinck nieuwswaarde heeft voor een stadsredacteur bezoek. Teminste als je dat op prijs stelt. Pt een Seheel andere betekenis als voor een kun- soonlijk heb ik dat nooit op prijs gesteld. Toen Redacteur. Het artikel gaat dan ook zelden over zo"n 10 jaar geleden mij in Zeeuws- Vlaandei' de tentoonstelling zelf. Als kunstenaar moet je vestigde wist ik na een halfjaar al ruimscho'? ®c^t aan je image denken (en werken), een voldoende over het oorlogsverleden van de ht ergelijl artikel kan veel kapot maken. Enzinck. Het heeft mij altijd hogelijk verba; ',()or een galeriehouder ligt dat anders om de dat mensen die hier geboren en getogen zijn c eenv°udige reden dat er over een galeriehouder pas wisten nadat hierover in het literaire tijd c°ustant geschreven wordt. De invloed van een chriftHet oog in het zeil' en een tijdje later in “kel stuk is dan ook beduidend minder groot. i P.Z.C. gepubliceerd werd. Jen Paar maanden geleden schreef er een of an- Mogelijk dat het na bovengenoemde publical der onbenul een recensie over het Zeelandsui- anders is komen te liggen maar destijds stek tePr°ject in de PZC. Voor ons zeer vervelend heer Egberts mij de keuze: of Enzinck uit na Want er werken bij de PZC voldoende capabele mensen. Geen enkele reden dus om zo'n pe dante nieuwkomer te sturen. Maar goed, sinds de 21e september zijn er nog meer dan 30 arti- kelen over ons verschenen zowel in de X In deel 2 behandelen we de publiciteit en dan met name aangaande de pers. Eerst algemeen en ver volgens specifiek op Zeeland gericht. Algemeen: Een kunstenaar is in wezen een fabrikant van een zeer specifiek product, net zoals elke andere fab rikant moet hij dat zien te verkopen. In principe kan men rechtstreeks aan particulieren gaan lev eren maar men 1 tussenhandel. In beide gevallen moet je je produkt promoten. In het ene geval richting particulieren, in het an- dere geval richting tussenhandel. Promoten be tekent werken volgens een bepaald plan. Het op stellen van zo'n plan is niet eenvoudig maar gelukkig leren ze je dat niet op school. Een goed plan maakt het mogelijk adequaat te reageren op I *l)at laatste is gebeurd met dien verstande dat de regio-redactie over ons bleef schrijven. Maar landelijk vernam men via de Stem niets meer over onze activiteiten. Overigens schreven de plaatselijke Stem-joumalisten Henk Postma en Jïmile Calon artikelen van een niveau waaraan 'geen van bovengenoemde redacteuren ooit kon den tippen. Wie bovengenoemde problemen Walstraat 91,4381 GG Vlissingen, Tel. 01184 -12446

Tijdschriftenbank Zeeland

Ietstelezen | 1988 | | pagina 14