o
-I
Beste schrijver in spe,
Wim Hofman
voorstellen datje een schuilnaam zoekt, want zoals
0 ^er°
Enzovoort. De uitgever hoefde maar een van de regels aan te kruisen. Ik ken een uitgever die
intwoorde op iemand die nog geen titel had voor zijn boek: "Noem het BrandhoutEen an-
lere liet aan een dichter van wie hij weer een stapel gedichten had ontvangen zich ontval-
en: "Hou toch op man." Daarjuist hoorde ik nog van een auteur dat de uitgeverij "geen tijd
ton vinden om het manuscript te lezen". In Nederland weten uitgevers nogal eens te mel-
Vlissingen, 22december 1987 len "dat uw verhaal niet in het fonds past".
Eoals ik al zei: het merendeel van de teksten die bij een uitgeverij binnenkomen wordt afge
wezen. Als jouw manuscript daar onverhoopt tussen mocht zitten wil dat op zichzelf niets zeg
den. Moby Dick, Gejaagd door de wind, Oorlog en vrede, werden de eerste keer afgewezen.
The Dubliners van Joyce werd 22 keer afgewezen. Een zekere Creasey, een schrijver van de-
ectives, schreef 564 boeken onder 13 verschillende pseudoniemen en kreeg 734 afwijzende
Het wordt tijd dat ik je brief beantwoordt: hij ligt hier al meer dan een maandje wilt een boebriefjes van uitgeverijen. Verder loop je nog de kans dat ze je manuscript een tijdje laten lig-
schrijven en je vraagt hoe dat allemaal moetje hebt al een hoofdstuk af, je hebt nog geen titelen. Zo kwam mijn eerste boek 6 jaar na inleverdatum pas uit. Een bundeltje gedichten van
voor je verhaal, je weet niet welk pseudoniem je moet nemen en je weet niet naar welke uitge^en Middelburgse dichter ligt nu al een jaar of zeven op de plank van uitgeverij Querido te
rij je moet gaan. Maar je hebt wel een Triumph Gabriele 8008 electronische schrijfmachine nrijpen. De dichter is mischien daarom laatst voorgoed naar Amsterdam vertrokken, om ze
een 20-letterpositiecorrectiegeheugen. Het stuk tekst datje me gestuurd hebt ziet er netjes uinog eens in te kunnen zien.
Als je de rest ook zo typt, hoefje er alleen maar een nietje doorheen te slaan en klaar is je boetën, er raakt ook wel eens wat kwijt. Vooral geslaagde tekeningen raken toevallig nogal eens
Mijn eerste manuscript zag er wel beroerder uit. De werking van mijn oude Remington beruswijt, of foto's. Zo ben ik al spullen kwijt geraakt aan uitgeverij Querido, uitgeverij
te op het hamerslagprincipe. De hoofdlettertoets werkte echter niet zo goed en ik maakte me Unieboek, uitgeverij Standaard. Dikwijls geven ze dan de drukker de schuld. Maak in ieder
wel zorgen over die schots en scheef staande letters. Maar ja, dat was in 1963 of daaromtrent,geval maar een kopie van je tekst. Als je het ooit opstuurt.
Later merkte ik dat een uitgever een kniesoor is als hij daar op let. In de tijd van de echte han<En wat dat pseudoniem betreft: ik kan me 1
chriften, toen hadden uitgevers het pas moeilijk! je nu heet...
Cervantes, de schrijver van Don Quixote onder andere, raakte bij de slag bij Lepanto gewone
en verloor het gebruik van zijn linkerhand. Met zijn rechter kon hij slechts moeizaam schrij- Met vriendelijke groet,
ven.
Victor Hugo maakte van zijn manuscript een slagveld. De bladzijden krioelden van de door
halingen en wijzigingen. De manuscripten van Charles Dickens vertonen hetzelfde beeld.
Daarbij schreef hij ook nog miezerig klein en met blauwe inkt op blauw papier.
Een stuk tekst van Ulysses van James Joyce hebben ze eens in de open haard gegooid: ze dat
ten dat het kladwerk was.
Wie wel probeerde keurig werk te leveren was Mark Twain. Hij was een van de eerste auteur
die een schrijfmachine hanteerde. Hij typte zijn Tom Sawyer met een Sholes schrijfmachine.
Dat was in 1879. Het toestel had alleen hoofdletters.
Met jouw typewerk zit het dus wel goed. Op grond van de presentatie zullen ze je niet afwijzt
denk ik. Al weetje het nooit.
Uitgevers keuren het meeste van wat binnenkomt af en zoeken soms nog wel naar een om
schrijving waarom ze een manuscript afwijzen.
The New York Times Magazine heeft het de redacties van uitgevers wel eens gemakkelijk
willen maken met deze modelbrief lvJOr
Ldv,vet
-A^eSOOÏ°U
dal'>°ns“'
o«^''eiee”
J
c*
bef'
J
inusc^tte
-* iïdxo^
5JOOÏ
itge®'*’
sortï-
bet«eVt
iseft
hebtSeSteU
de^1
ol- o»
„leltel
\eieu-
Letï’