BOEKHAND^
fobro /nelclruk
goedwoor
al uw
drukwerk
het jeugdtheater kan
f
jongeren doorbreken naar het beroepsto-
neel veel groter zijn. Ad Vajj
offerbereidheid doodgewoon ontbreej
Zeeland wijkt niet af van dit landelij
beeld.
Er zijn in het verleden maar enkele dra?
atrainingen voor jeugdleiders in Zeelaj
^geweest omdat er maar zeer moeili
mensen te vinden waren die zich op dit g
bied wilden laten instrueren. Er zijn l
mijn weten maar 5 plaatsen in Zeelar
waar men zich daadwerkelijk met c
jeugd op dramagebied -buiten schoolvc
band- heeft beziggehouden. Te weten
Vogelwaarde, Philipine, Middelburg, K
pelle en Vlissingen. Op het moment dat
dit schrijf is alleen "Magazijn" nog acti
met toneel voor kinderen in de leeftijd v<
12 t/m 16 iaar en dan nog maar beperkt t
dijn collega Willem Huijbregtse heeft op
'erzoek van het bestuur van het Zeeuws Cen-
rum voor Amateurtoneel een soort Delta-
jlan ontwikkeld voor de jeugd. Dit plan
;an steunen op het feit dat reeds jarenlang
feel toneel voorstellingen voor de jeugd
vorden georganiseerd door het Zeeuws
Steunpunt voor Kunstzinnige vorming,
-.andelijk gezien behoort Zeeland tot de
provincies die het grootste aantal school-
/oorstellingen verzorgt. Er is dus een zeer
roede voedingsbodem bij de jeugd aanwe-
'ig-
Ms eerste aanloop voor bovengenoemd
dan is er een kadercursus georganiseerd
lie gaat starten in april a.s. Tot heden
oopt de aanmelding hiervan niet bijster
;oed. Wil er ooit sprake zijn van een goede
onderbouw voor het amateurtoneel en dus
-oor het =jonge talent= dan zal men de be
reidheid moeten tonen zich te scholen zo
dat de jeugd op een prettige manier met al
lerlei facetten van
Kennismaken.
Als dit plan zou slagen dan zouden toneel
groepen een veel gevarieerder repertoire
kunnen spelen door een groter aanbod van
i°nge spelers. En dan zou de kans dat
Mensen met belangstelling voor de kader
cursusjeugdtoneel kunnen zich opgeven bij
het Zeeuws Steunpunt voor Kunstzinnige
Vorming in Middelburg. Telefoon 01180-
34880.
We stuiten hier op een structureel probleem
van het amateurtoneel. Bijna iedere orga
nisatie die met sport of ideele doelstelling
en heeft te maken bezit jeugdafdelingen
waarin de eerste opvang en begeleiding
plaatsvindt. Men denkt bijvoorbeeld aan de
juniorenafdelingen bij voetbal. Bij het to
neel is dit niet het geval. Procentueel gezi
en is er slechts een zeer klein aantal vere
nigen die een jeugd- of jongerenafdeling
hebben. Dit is een landelijk beeld. Ik denk
dat de oorzaak is gelegen in het feit dat bij
de oudere toneelspelers de bereidheid ont
breekt om jongeren op te leiden. Want na
tuurlijk kost het tijd en moeite. Tijd om je
te scholen en moeite om het geleerde door
te geven. Welnu in grote lijnen is het zo
dat
enkele weekeinden.
1 \-\ OY