Peter van Ginkel
MEiRAT
KUNSTENAARS -
BENODIGDHEDEN
Lascaux Vef
F^DF^MNOpapier
Arnhem
Utrecht
Katalogus op aanvraag
Bel voor gratis
toezending 085-423334
Amsterdam Winkel
Bilderdijkstraat 99
1053 KM Amsterdam
Telefoon 020 - 18 98 27
papier (handgeschept
papier; grote formaten)
Ladenkasten (licht beschadigd; A-0
en A-1)
Winkel/Magazijn/Kantoor
Vijfzinnenstraat 18
6811 LN Arnhem
Telefoon 085-42 33 34
Winkel
Herenstraat 1c
Telefoon 030-340608
3512 KA Utrecht
Nu ook leverbaar:
zelf en op dat moment ervaar ik dezel
spanning die mij nog bekend is uit meit met de zee komt tot uitdrukking in zijn getij-
jeugd. Ik besluit dan om mijzelf centraalknbeelden sinds 1983. Projecten uitgevoerd in
stellen in het beeldend werk". eefdruk, schilderijen, tekeningen, film, objecten
Tijdens ons gesprek liggen op tafel dive® b«lde“ of d“™n met
r- 'i r j® entraal thema de continue beweging van de
fotos en fotocollages die een uitgangspr
kunnen vormen voor een nieuwe serie w^Xed, gesymboliseerd in contrasterende
ken. Evenhuis is na een reis van 6 wekjeuren> jn het verloop van een gekreukeld beeld
door Frankrijk, Spanje en Portugal op zciaar een strakke zeefdruk, of door een daadwer-
i naar een vertaling van de ervaringen in lelijk stijgen en dalen van het waternivo in een
I wijdse landschap. "Ik heb het gevoel datdazen bak waarin Evenhuis (persoonlijk) staat,
iets met dat landschap moet doen, andrit geschminkt en voorover gebogen de wand
zijds ben ik niet zo gecharmeerd door lafust, "de getijdenkus". Na de eerste serie van 5
schappen in de kunst". Hij wijst naar e«fdrukken “J985; "geüjdenbeeld I", die op
geretoucheerde foto, een "snoekduikent”9 „een bl-£ondert ”druk ma’kt fï de .ge’
i Iruikte zeefdruktechniek op verkreukeld papier,
Evenhuis mischien ligt daarin een beg ifl 1984 een monume^taal ontwerp de
Op de achtergrond van alle foto s de z^ding -het getij-
Voor degene die Evenhuis kent een vanzienobject" 4 gekleurde stalen palen houden een
1 sprekend decor omdat hij al jaren elke dag,5 m ronde drijver van gekleurde scheepstouw
zee zwemt, een jaar geleden nog zomer jèvangen. In 1985 exposeert hij dan "de getijden-
W winter. Die affini- loper", een zeefdruk van 2 x 2,5 m van een wande
lende Evenhuis in duplo (papier en perspex) op
'en expositie in Zaragoza, Spanje. Op de voor
mond liggen bollen scheepstouw die om hoofd
en handen passen. Deze aangespoelde, gek
leurde restanten scheepstouw verzamelt hij sinds
1984 in zijn atelier aan het Bellamypark. Eind
1985, begin 1986 komen de eerste ontwerpen voor
de getijdenkus", een zeer omvangrijk project
opgebouwd uit 2 afzonderlijke onderdelen.
In het eerste project, de film, staat Evenhuis wit
geschminkt in een glazen waterbak,+/- 2 m bov
en het vloeroppervlak. De hem omringende ruim
te (een vierkante) is analoog aan de wereldbol in
meridianen verdeeld. Op de kruispunten werden
met behulp van een filmcamera en volgens een
draaiboek opnamen gemaakt van de figuur in de
bak bij wisselende waternivo's en wisselend
licht. Een symboliseren van het ritme in tijd en de
beweging van het water. De toeschouwer (came
ra) beweegt zich in een roterende beweging rond
net object. De contrasterende kleuren (geel-
blauw) symboliseren de tegenstelling van eb en
vloed. Het filmproject, dat gerealiseerd werd met
een WVC- subsidie, ging in maart 1987 in pre
miere in museum Boymans van Beuningen in
Rotterdam.
In het 2e project is de figuur in de glazen bak ver
vangen door een meer dan levensgroot massief
houten beeld, een "kopie" van het lichaam die
eveneens de glazen wand kust. De getijdenbe
wegingen in dit ontwerp worden geregeld door
een electronisch gestuurde pomp - eb en vloed si
mulatie zijn af te stellen op de plaatselijke tijden.
Ik vraag hem hoe het idee ontstaan is voor de ge
tijdenkus. In 1985 verzocht de gemeente hem met
spoed het atelier en woonhuis aan het Bellamy
park te ontruimen. VERVOLG BLZ 32
Een belangrijk beeld, als onderdeel van zijn I
project "De Getijdenkus". Opvallend afwe
zig, de serie grote werktekeningen die maan-
denlang bij de vervaardiging van het beeld
de wanden decoreerden. Ik constateer dat er 1
weer een periode is afgesloten. In zijn een
voudige maar functionele woonkamer stel ik
mijn vraag over de rol die hij zelf speelt in
zijn projecten. Zonder enige aarzeling volgt
er een relaas over de jeugdjaren rond Am
sterdam en de academietijd in Breda. "Ik
had de gewoonte om in mijn jeugdjaren re
gelmatig langere tijd te zwerven door de
polders. Het beste herinner ik mij nog de
schaatstochten - uren onderweg in een on
metelijke ruimte. In die ruimte speelde ik
een belangrijke rol. Jaren later, wanneer ik
begin te balen van alle academieopdrachten,
kom ik op een van mijn tochten in de bossen
rond Breda bij een bosven. Daar maak ik een
serie foto's van mij-