I '1 1 <1# f1 DE UITDAGING VAN EEN EIGEN STIJL 3 4 4 IV >1 jÉ?ft 1 S’T r. Sinds de vroegste tijden geven de mensen zich 'bloot' door hun kleding. Sommige doen dat door zich te onderscheiden naar sociale rang, macht en rijkdom. Anderen late juist hun afkeer van status blijken door zich alternatief, soms zelfs provocerend te kle< en. Behalve dat kleding uiting kan geven aan de persoonlijkheid van de drager kan 2 ook een reflectie zijn van een tijdperk, een volksaard of een bepaalde beschaving. Mod is niet slechts een vorm van zichzelf kunnen kleden, maar hangt ook nauw samen nu maatschappelijke gebeurtenissen, met vormgevende ontwikkelingen binnen onze s menleving. In deze context is mode tot een cultuur verworden. In het algemeen wordt cultuur in Nederland hoog gewardeerd, waar mogelijk gestimi leerd en van overheidswege gesubsidieerd. Als het om mode gaat valt er echter ee leemte. Ik ken ambitieuze mensen met veel talent, heel veel talent. Ze proberen zich m niet aflatende passie voor de ontwerpkunst een moeitevol plaatsje te veroveren in o massale mode-produktie. Regelmatig worden inspirenende wedstrijden gehoudei tracht men talent op te sporen en buigen jury's zich over de kwaliteiten van de nieun komers. Meestal wordt de winnaar een verliezer. Weinigen hebben het geluk een ba? als stylist te verwerven, laat staan door te dringen tot de kleine kring van vooraanstaanc couturies. En zo gaat dat vaak met Nederlands talent. Als voorbeeld dient voor mij altij weer de ras-pianist, die panellid wordt in een tv-programma om later op te klimmen to "Wij zijn een natie van muizen", verklaarde zij eens. "Wij kleden en gedragen ons zo terughou dend. Waarom kunnen we onszelf niet zijn? Als je een slanke hazewind bent, waarom zou je dan proberen eruit te zien als een pekinees?" Niemand beschuldigde vrouwe Edith er ooit van zich verkeerd te kleden. Haar kledij benaderde haar excentrieke levensstijl en uiterlijk. Ze doste zich uit in lange brokaten en fluwelen ge waden Ze droeg gecompliceerde tulband achtige hoofdtooien en overdreven juwelen- pracht. Zij was aantrekkelijk omdat ze zo duide lijk zichzelf was. Eeen verleidelijke gedachte die niet altijd zo eenvoudig door iedereen valt te verwezenlijken. Voor de meesten onder ons is een te sterke individualiteit een even boeiend als angstwekkend speelgoed, vervolg blz 32 een bekend quizmaster. Afgeroomde zekerheden maken het leven en werken op dez wijze weing spannend in Nederland... Zo ook in de mode. Dat het anders kan bewijzen onze zuiderburei Enkele jaren terug realiseerde de Belgische re gering zich dat met het aanwezige talent ook ee: stuk vernieuwde industrie op gang zou kome: Jonge ontwerpers kregen met overheidssteun d mogelijkheid zich waar te maken. Die hulp be stond uit zakelijke begeleiding en financiële mk delen. En zo werd "Dit is Belgisch" geboren Een produkt dat -hoewel w nog niet mondiaal bekend- al een aardig woordje meespreekt binnen het westerse modegebeuren. Mijn kritiek op de Hollandse kortzichtigheid is be doeld om een verdere vervlakking op modegebied tegen te gaan. Waar mogelijk moet worden voorko men dat jong talent in zijn ontwikkeling wordt be lemmerd. In dat opzicht moge Belgie onze over heid en de Nederlandse textielbranche tot lichtend voorbeeld dienen. Waarom die uitdaging van een eigen stijl? Edith Sitwell, een Engelse dichteres, hield er een zeer uitgesproken mening op na, als het ging over de manier waarop mensen zich kleden. ■W 1 IW

Tijdschriftenbank Zeeland

Ietstelezen | 1988 | | pagina 9