INEKE OTTE WILLY VAN MEEGÉN DE OPEN DEUREN VAN 10 ondoordringbare deuren 1986 9 WIM RIEM ENS vormen een steeds belangrijkere rol spelen. In haar huidige werk draait het allemaal om' ge broken spanning'. Een gesloten deur geeft span ning: de nieuwsgierigheid naar wat er achter zit, wat er zal gebeuren zodra de deur geopend wordt, de confrontatie met mensen en dingen die dat op zal leveren. Veel van haar werken la ten open deuren zien: de spanning is gebroken en de confrontatie vindt plaats. beeldde de manier waarop zij die zaken verwerk te uit. Ondertussen heeft ze over de verkoop niet te klagen. Naast de bekende instanties zijn het ook particulieren, bij wie haar werk goed in de markt ligt. Ze schrijft dat toe aan het feit dat haar werk sterk van vorm is. Ineke Otte voelt zich niet geïnspireerd door stromingen in de kunst. Ze leest wel veel over moderne kunst, maar vindt haar werk volkomen op zichzelf staat. Ze ziet geen enkele link tussen haar werk en Memphis, alhoewel je natuurlijk altijd wel beïnvloed wordt. Ze vindt Memphis op zich wel inspirerend, maar is geen aanhanger van de ideeën ervan. Ineke Otte is begon nen met weven en het maken van wandkleden en ap plicaties. Dat werk van de eerste jaren had voornamelijk 'drukte en stilte' als thema. Rond 1986 valt er een breuklijn in de ontwikkeling van haar werk. Zij gaat naast textiel ook hout en metaal gebruiken, de the matiek verandert en zij gaat over op ruimtelijke objec ten. Het thema is er bij Ineke Otte eerder dan de vorm. Een onderwerp ontstaat door de dingen die ze zelf meemaakt en de gevoelens die ze daarbij heeft. "Er zit dan eerst van alles" en langzamer hand krijgt dat ge stalte in de vormen. Vervolgens gaan de Op dit moment is Ineke Otte in Egypte, pyra- mides bestuderen. De driehoek die zij nu al fre quent gebruikt, zal daarna ongetwijfeld nog een sterker stempel op haar werk gaan drukken. De open deuren vormen nu alweer jaren de grote bron van inspiratie en ze kan er naar haar idee nog wel even mee vooruit. Ze hoeft, in de trein zittend bijvoorbeeld, maar een mooi punt in een weiland te zien of de beelden dienen zich aan. Gaandeweg zijn ook de deurposten een be langrijke rol gaan spelen en dat heeft geleid tot het ontstaan van de zuilen. Ook de trap ped die ze nu maakt, passen bin nen het concept, het gaat weer om wat er te zien is als je de trap oploopt. Eén van die trap pen had op de kade in Goes geplaatst moeten worden als onderdeel van een project van een aan tal Goese kunste naars tijdens de kadefeesten aldaar. Ineke vertelt dat het project aanvan kelijk bedoeld was ter verwijzing naar een amateurskunst- markt, maar dat zij die link geweigerd heeft omdat zij met die amateursmarkt niets te maken wilde hebben. En dat brengt ons op de vraag waa raan het gehele vo rige nummer ge vrijd was en die altijd weer interessant is: wat is Kunst nu eigenlijk. Ineke Otte weet het antwoord natuurlijk ook niet precies, maar meent wel dat iets alleen kunst kan zijn als het niet pèr se gemaakt is om te verkopen. Zij haalt haar eigen werk als voorbeeld aan. Haar werk krijgt zo langzamerhand iets monumen taals. Het liefst zou ze de schalen ook in het groot maken. Ze laat maquettes zien van zuilen en poorten die heel groot uitgevoerd moeten gaan worden. En zulk groot werk verkoopt niet makke lijk. Maar, "Ik wil die dingen gewoon groot ma ken." Het werk dat ze in de eerste jaren maakte, beschouwd ze zelf niet als kunst. Na geruime tijd op de grens van de kunstnijverheid gebivakeerd te hebben en na enige exposities begon zij dat wel te vinden. Dat was bij het werk met de op textiel gezeefdrukte 'ingepakte woorden': met teksten uit de krant verwoordde ze zaken die haar bezig hielden; het in- en uitpakken van de woorden Wat is Kunst toch verwarrend. Mocht je, de schar len en zuilen en zuilen van Ineke Otte bekijkend, menen met Memphis te doen te hebben een eti ket is tenslotte gauw geplakt), dan blijk je het he lemaal mis te hebben. Want Ineke Otte wil per se niet met Memphis geassocieerd worden. Met haar sieraden gaat het idem dito. Die krijgen een plaatsje binnen haar tentoonstellingen en schep pen daardoor de verwachting dat ze tot de kunst met een K gerekend moeten worden. Maar dan blijkt dat ze voor Ineke Otte niet meer dan een commerciële waarde hebben en dat ze die duide lijk gescheiden wil zien van haar andere werk. Een gesprek met een kunstenares die aan de kunstnijverheid ontstegen is. letstelezen opent deuren die voor anderen gesloten blijven. at

Tijdschriftenbank Zeeland

Ietstelezen | 1988 | | pagina 4