RECEPT
CULINAIR
DE FILOSOOF VAN ’T
-POMPHUIS
CU
J
SI-TSEU-YO-YU
12
DA-XIN IS GEVESTIGD OP HET BEURSPLEIN IN VLISSINGEN, DIRECT ONDER DE
BOULEVARD BIJ DE LOODSBOTEN, EN IS DAGELIJKS GEOPEND. TELEFOON: 01184 -
14766
De pas verschenen goedkope editie van Hofstadter's "Gödel, Escher, Bach: een eeuwige gouden band"
kost nog geen f30,- en maakt het voor bijna iedereen een verantwoorde aanschaf. Het is een boek wat ik
iedereen die spiritueel geprikkeld raakt bij het lezen van Nietzsche’s geschriften (elk zinnig mens dus)
wil aanbevelen. Er zit natuurlijk bijna een eeuw tussen wat ook wel te merken is, in een groot deel van
zijn werken gebruikt Nietzsche de paradox om een gezond denken over de moraal te bewerkstelligen
terwijl Hofstadter de paradox gebruikt om het denken zelf te ontwikkelen.
Een eenvoudig voorbeeld hiervan is de volgende 'Merkwaardige lus' die gebaseerd is op de paradox
van Epimenides:
'De volgende zin is onwaar
de vorige zin is waar'
Paradoxen worden uiteraard niet alleen bedacht ze zijn ook als het ware van nature aanwezig. Als we
bijvoorbeeld alleen al naar het verschil kijken tussen menselijke en kunstmatige intelligentie dan blijkt
het wezenlijke verschil al gebaseerd te zijn op een paradox: namelijk dat de mens over fantasie beschikt
die tegelijkertijd zowel remmend als stimulerend op het abstractievermogen werkt. Dat fantasie stimu
lerend werkt is genoegzaam bekend en op de remmende werking ervan is in feite de loterij gebaseerd.
Ter illustratie: een munt die opgegooid wordt heeft een kans van 1 op 2 om op een zwart (wit) veld te
vallen. We gooien de munt 10 maal omhoog en elke keer mag je opnieuw inzetten. Als nu die munt
acht keer op zwart is gevallen zal men er een steeds groter bedrag op wit willen inzetten ondanks dat de
kans daarop nog steeds 1 op 2 oftewel 50% is. Een machine zou daar niet intrappen en dus ook nooit
aan die Duitse Klassen Lotto meedoen.
Er is ook een zeer lichamelijk voorbeeld van de paradox bekend. Ons lichaam kan in ontspannen of in
gespannen toestand verkeren. Voor ontspanning zorgt het parasympathetic zenuwstelsel. Raakt de
mens in gespannen toestand dan is het sympathetic zenuwstelsel actief met als gevolg: grotere pupil
len, droge mond, verhoogde hartslag etc... Biologisch gezien is óf het parasympathetic óf het sympa
thetic zenuwstelsel werkzaam aangezien ze in werking tegenovergesteld zijn. En dan de paradox: de
erectie is het gevolg van de werking van het parasympathetic maar de ejaculatie die van het sympathe
tic zenuwstelsel.
Een biologische paradox die (voorlopig) alleen bij mannen voorkomt.
De redaktie van letstelezen had geen geluk in het oplos
sen van een intrigerend raadsel: 'Waarom zie je jr
Europese Chinese-restaurants geen gelukskoekjes?' Df
heer Hu.eigenaarvan het Vlissingse restaurant Da-Xin,
had er geen antwoord op. Noch in China, noch in Hong.
Kong was hij ze tegengekomen. Waarschijnlijk komen
ze alleen in Amerika voor", meent hij.
letstelezen was natuurlijk niet alleen voor deze informatie naar Da Xin getogen. Een Chinees-restaurant dat
op een andere manier omgaat met de bekende Bamie en Nasi-cultuur, is voor letstelezen interessant ge-
noeg om er op uit te trekken.
Het gesprek met de heer Hu kwam al snel op 'de meesterkoks'. In 1986 waren op uitnodiging vier Chinese
meesterkoks in Nederland om de Chinese keuken weer dat te geven waar ze toch eigenlijk om beroemd is.
Twee van deze koks hebben gedurende twee maanden in het, deze maand vijfjaar bestaande, Vlissingse re
staurant gewerkt en voor een positieve omwenteling in de keuken gezorgd.Het bekendekeukenhulpmid-
del/smaakversterker Ve-Tsin, in Nederland vaakzorgend voor het bekende China-restaurant syndroom,
werd naar de afvalemmer verwezen. Een eerlijke bouillon vormt nu de basis voor de vele specialiteiten die
geserveerd worden in Da-Xin
De oorsprong van de gerechten ligt vooral in de Kantonese keuken, waarin zoete smaken de toon aange
ven, en in de wat hetere en kruidigere keuken uit Sze Chueh, de omgeving waar de panda's vandaan ko
men. Een probleem voor Da-Xin is de ongewenning van het publiek met het echte Chinese eten. De vaak
uit toeristen bestaande clientèle komt ongeduldig binnen en wil zo snel mogelijk eten op tafel, hoewel iede
reen toch weet dat er voor het goed koken van eten, tijd nodig is.
Toch slaagt Da-Xin erin om tot het échte koken te komen, iets wat de bijgaande recepten wel bewijzen.
Gelukkig lukt het ook de mentaliteit van de doorsnee bezoeker wat te veranderen waardoor het mogelijk
wordt de ware klasse van het Chinees eten weer te ontdekken.
(Inktvis met zwarte sojabonen in pittige saus voor 4 personen)
Ingrediënten: 300 gram inktvis (dik)- 40 gram rode en groene gesnipperde paprika- 2 soep
lepels pindaolie- soeplepel mais- of aardappelmeel 1/2 theelepel zout- 2 theelepels (liefst)
rijstwijn.
1 soeplepel zwarte sojabonen - 1 theelepel sambal.
voor de de bouillon: 1 koffiekop (vlees-) bouillon- theelepel gesnipperde prei- theelepel verse
gember- theelepel knoflook- theelepel suiker- 1 soeplepel Chinese sojasaus- 1/2 theelepel
zout- 2 soeplepels wijn- 1 theelepel aardappelmeel.
Snijdt de inktvis (poten eraf) vierkant. Nu diagonale inkepingen maken (niet door de vis),
hierna inkepingen van boven naar beneden. De vis inwrijven met zout en meel en verder
een half uur marineren laten in paprika en wijn. Verwarm de wadjang (wok) en giet dan
de 2 lepels olie erin. Als de olie blauw walmt wordt de vis erin gedaan. Bak de vis 4 a 5 minu
ten. Vis uit de pan. Olie weg. Maak nu de bouillon klaar door alle ingrediënten behalve
sambal en sojabonen te vermengen. Doe 1 soeplepel pindaolie in de pan en verhit deze zacht
jes. Bak bij een lage temperatuur sojabonen en sambal tot er een lekkere geur ontstaat. Geen
hoog vuur dan verbrandt de sambal. Giet de bouillion en vis in de pan en laat alles pruttelend
warm worden. Opdienen met witte rijst en witte wijn (b.v. Great Wall medium dry)