het Zeeuws Genootschap en het archeologisch verzamelen in de loop van zijn be
staan. De titel werd uiteindelijk door museum Terra Maris vastgesteld: 'Vikingen
op Walcheren? vondsten, verhalen, feiten en fabels!
Baksteen
De kunstenaars Anne Ausloos en Jeroen van Westen participeren vanaf 2015 in het
project Balanceren tussen Zoet en Zout van de Bewaerschole in Burgh-Haamste-
de. Voor hun bijdrage Grondhouding onderzochten ze onder meer, in samenwer
king met de conservator, hoe de groene verglazing op de Zeeuwse kloostermop
pen ontstaat. De algemeen verspreide aanname was tot nu toe dat deze in de
oven ontstaat als gevolg van het vele zout dat in de klei en in de gestookte turf zit.
Keramiste Anne Auloos merkte echter terecht op dat de kenmerkende huid van
zoutglazuur pas ontstaat boven de 1200° (zie: Rijnlands steengoed), maar onze
inlandse klei smelt volledig bij die temperatuur, dat kan maar 960° verdragen.
De conservator kon fotomateriaal leveren van de opgraving van een veldoven
voor kloostermoppen bij Arnemuiden. Daar waren de onderste lagen stenen nog
aanwezig en aan de zijde van de stookgangen waren die inderdaad groen ver
glaasd. Ook heeft zij een paar fragmentjes van het groene 'glazuur' kunnen la
ten onderzoeken met behulp van een XRF-spectrometer (met dank aan Pieterjan
Deckers van de Vrije Universiteit Brussel). Er bleek geen lood in voor te komen,
dus een loodglazuur is het ook niet.
Stookexperimenten van Auloos en Van Westen leverden uiteindelijk op dat
het waarschijnlijk een samenspel is van kalium uit de verbrande materie die als as
88
2018
Veldoven voor kloostermoppen bij
Arnemuiden.