door de stookgangen warrelt, en een klein aandeel van het zout. Beide fungeren als smeltpuntverlagers, waardoor de stenen hun vorm wel behouden en er toch een glazuurlaagje ontstaat. Dat laagje is overigens wel anders van aard dan dat op steengoed. Ook de groene kleur trad op in diverse tinten, waarschijnlijk in samen spel met het ijzer in de klei. Ausloos en Van Westen kregen de gelegenheid om dit deelproject te presen teren in het Zeeuws Museum. Op zaterdag 10 maart verzorgden zij een perfor mance 'baksteen vormen' met 'zoete' en 'zoute klei' in een van de gewelven van de Abdij en gaven zij een rondleiding door het museum. Daarbij werden meer dere kloostermoppen uit de collectie van het Genootschap getoond. Op zaterdag 15 september werd het project met eenzelfde performance en rondleiding afge sloten. Publicaties De volgende studies betreffende archeologische artefacten van het Zeeuws Ge nootschap verschenen in 2018: Roxburgh, M., IJssennagger N., Huisman B., Os B. van, Where Worlds Collide. A Typological and Compositional Analysis of the Copper-Alloy Mounts from Vi king-Age Walcheren. In: The Medieval Low Countries, nr. 5, 2018. Roxburgh, M.A., Os, B.J.H. van, A Comparative Compositional Study of 7th- to lith-Century Copper-Alloy Pins from Sedgeford, England, and Domburg, the Netherlands. In: Medieval Archaeology, jrg. 62, nr. 2, 2018. VERZAMELINGEN 89 Conservering van een metalen voorwerp door een restaurateur.

Tijdschriftenbank Zeeland

Jaarverslagen en naamlijsten KZGW 1817-1906, 2018 - heden | 2018 | | pagina 91