door de stookgangen warrelt, en een klein aandeel van het zout. Beide fungeren
als smeltpuntverlagers, waardoor de stenen hun vorm wel behouden en er toch
een glazuurlaagje ontstaat. Dat laagje is overigens wel anders van aard dan dat op
steengoed. Ook de groene kleur trad op in diverse tinten, waarschijnlijk in samen
spel met het ijzer in de klei.
Ausloos en Van Westen kregen de gelegenheid om dit deelproject te presen
teren in het Zeeuws Museum. Op zaterdag 10 maart verzorgden zij een perfor
mance 'baksteen vormen' met 'zoete' en 'zoute klei' in een van de gewelven van
de Abdij en gaven zij een rondleiding door het museum. Daarbij werden meer
dere kloostermoppen uit de collectie van het Genootschap getoond. Op zaterdag
15 september werd het project met eenzelfde performance en rondleiding afge
sloten.
Publicaties
De volgende studies betreffende archeologische artefacten van het Zeeuws Ge
nootschap verschenen in 2018:
Roxburgh, M., IJssennagger N., Huisman B., Os B. van, Where Worlds Collide.
A Typological and Compositional Analysis of the Copper-Alloy Mounts from Vi
king-Age Walcheren. In: The Medieval Low Countries, nr. 5, 2018.
Roxburgh, M.A., Os, B.J.H. van, A Comparative Compositional Study of 7th- to
lith-Century Copper-Alloy Pins from Sedgeford, England, and Domburg, the
Netherlands. In: Medieval Archaeology, jrg. 62, nr. 2, 2018.
VERZAMELINGEN
89
Conservering
van een metalen
voorwerp door een
restaurateur.