Enkele Zeeuwse families, ontliepen de hun opgelegde gevangenisstraf, door met de noorderzon naar Amerika te vertrekken. De straffen waren in die tijd niet mis. Het is zelfs voorgekomen, dat een vrouw die een emmer „krukels" aan de zeedijk had geraapt, om die te verkopen hiervoor moest boeten met drie dagen te zitten in het Gravensteen te Zierikzee. De opbrengst van oesters en mossels bleek na het invoeren van het pacht- systeem veel hoger, en in 1885 werden zelfs stoomschepen ingezet. De kleinere schepen namen toe in tonnenmaat of werden door grotere vervan gen, waardoor ook de scheepsbouw in Zeeland tot nieuwe bloei kwam. Twee Zeeuwse hoogaarsen liggend. van blakte"3 één met spriettuig en één met gaffe l tuig Schiltz 1880) Werden aanvankelijk in hoofdzaak de hoogaarzen in Kinderdijk en Nieuw Lek ker land gebouwd, ook nu kwamen er in Zeeland werfjes waar de hoogaars als vissersvaartuig werden gebouwd. Op het Zierikzeese werfje van Van Duiven- dijk aan de Scheepstimmerdijk werden tussen 1860 - 1895 tientallen van de ze vaartuigen gebouwd. Ook in Bruinisse startte de familie Van Wezel met een werfje. In 1872 liep in die plaats de eerste hoogaars van stapel, ge maakt voor Cornells Otte Wzn.. In de jaren daarop kwam het vaak voor dat er zelfs twee hoogaarzen per jaar in Bruinisse gebouwd werden. Men noemde ze de Oostduivelandse hoogaars. Wat model betreft waren ze direct te herkennen, daar ze platter waren dan die van andere Zeeuwse vissers plaatsen. Weinig bekend is, dat men in Zeeland behalve mossels en oesters 26

Tijdschriftenbank Zeeland

Kroniek van het Land van de Zeemeermin | 1978 | | pagina 28