De aldus gemoderniseerde haven voldoet nog steeds in een behoefte. Afvoer
van landbouwprodukten vindt uiteraard niet meer plaats, noch aanvoer van
goederen ten behoeve van de streek. Ten behoeve van de afsluitingswerken
van de Oosterschelde wordt er een dankbaar gebruik van gemaakt. Voorts vol
doet de haven in een behoefte ten aanzien van de gewone visserijde sport
visseri j en de pleziervaart en zolang de Oosterschelde nog open is, heeft
ook de reddingboot er zijn vaste ligplaats.
■k
Overzichtfoto huidige haven Burghsluis.
DE EEN ZIJN DOOD IS DE ANDER ZIJN BROOD
Tot ruim tien kilometer buiten de westkust van Schouwen strekt zich sinds
onheuglijke tijden het bankengebied van de Banjaard uit. Zelfs bij kalm
weer kan men met de kijker de branding er duidelijk waarnemen. Als de
noordwester storm langs de kust raast is de Banjaard een schuimende en kol
kende heksenketel. Brullend storten de golven zich dan op de harde zandbo
dem en overal schieten machtige grondzeefonteinen omhoog. Door de jaren
heen is in die toestand geen verandering gekomen. Dat gebeurde wel in de
konstruktie van de schepen. Die zijn nu van staal en slaan niet meer uit
elkaar. Bovendien zijn ze uitgerust met sterke motoren. Scheepsstrandingen
zijn zodoende vrijwel verleden tijd geworden. Ze voltrokken zich dikwijls
massaal toen de schepen nog van hout waren met zeilen als voortstuwings
middel en de wind als stuwkracht. Hoeveel schepen er in de loop der jaren
65