De aldus gemoderniseerde haven voldoet nog steeds in een behoefte. Afvoer van landbouwprodukten vindt uiteraard niet meer plaats, noch aanvoer van goederen ten behoeve van de streek. Ten behoeve van de afsluitingswerken van de Oosterschelde wordt er een dankbaar gebruik van gemaakt. Voorts vol doet de haven in een behoefte ten aanzien van de gewone visserijde sport visseri j en de pleziervaart en zolang de Oosterschelde nog open is, heeft ook de reddingboot er zijn vaste ligplaats. ■k Overzichtfoto huidige haven Burghsluis. DE EEN ZIJN DOOD IS DE ANDER ZIJN BROOD Tot ruim tien kilometer buiten de westkust van Schouwen strekt zich sinds onheuglijke tijden het bankengebied van de Banjaard uit. Zelfs bij kalm weer kan men met de kijker de branding er duidelijk waarnemen. Als de noordwester storm langs de kust raast is de Banjaard een schuimende en kol kende heksenketel. Brullend storten de golven zich dan op de harde zandbo dem en overal schieten machtige grondzeefonteinen omhoog. Door de jaren heen is in die toestand geen verandering gekomen. Dat gebeurde wel in de konstruktie van de schepen. Die zijn nu van staal en slaan niet meer uit elkaar. Bovendien zijn ze uitgerust met sterke motoren. Scheepsstrandingen zijn zodoende vrijwel verleden tijd geworden. Ze voltrokken zich dikwijls massaal toen de schepen nog van hout waren met zeilen als voortstuwings middel en de wind als stuwkracht. Hoeveel schepen er in de loop der jaren 65

Tijdschriftenbank Zeeland

Kroniek van het Land van de Zeemeermin | 1978 | | pagina 67