heet - wat in feite betekende, dat hij was uitgekocht. Het in 1937 ingevoerde Reglement Autovervoer Personen (R.A.P.) bood door de onvolkomenheden die er in voorkwamen geen remedie tegen de con currentie van snordersdiensten. Wel wordt in het verslag van de R.T.M. over dat jaar de gegronde hoop uitgesproken, dat de Wet Autovervoer Personen (W.A.P.) die in 1939 in werking zal treden, uitkomst zou bren gen. In het jaarverslag over 1939 staat echter geschreven dat de W.A.P. nog maar gedeeltelijk uitkomst had gebracht voor de R.T.M. Eerst de oorlog die in 1940 uitbrak maakte voorshands een einde aan de autobusconcurrentie op trajecten, die ook per tram werden bereden. Maar inmiddels was de R.T.M. uitgeput. De doorlopende tegenslagen, het economisch gesproken moeilijk te exploiteren vervoergebied, de tarief verlagingen waarmede de autobusconcurrentie in het gehele vervoergebied - overigens met zeer matig succes - bestreden werd, hadden de maatschap pij aan de rand van een faillissement gebracht. Hoe moest de maatschappij de oorlog doorkomen en vooral: hoe zou zij zich daarna kunnen handhaven? De oorlog 1940-1945 bracht ook voor de R.T.M. veel schade en vooral veel menselijk leed doordat een aantal medewerkers, bij de uitvoering van hun plicht, omkwamen. De materiële schade was gezien de financiële verhoudingen bij de R.T.M. immens. Daarbij kwam, dat juist in de eerste oorlogsjaren het faillissement van de maatschappij werd aangevraagd, wat eerst na langdurige onderhandelingen kon worden afgewend. 1948. De halte Blauwe Keet" te Oosterland. Op vele stations werden landbowjjprodukten af- en aangevoerdzoals hier suikerbieten en bietenpulp. Vanuit de loods op de achtergrond van de commissionnairs Beige en Van de Velde ook uien. 94

Tijdschriftenbank Zeeland

Kroniek van het Land van de Zeemeermin | 1979 | | pagina 100