In 1960 waren de aandelen van de R.T.M. overgegaan naar de Nederlandse Spoorwegen (80 en de gemeente Rotterdam (20 waardoor de positie van de R.T.M. vooral door technische an administratieve inbreng van die deelnemers belangrijk gemakkelijker werd. De jaren zestig waren voor Schouwen-Duiveland van grote betekenis; aan het eiland-karakter kwam een einde door de opening van de Grevelingen- dam op 1 april 1965 en de Zeelandbrug op 15 december van dat jaar. On gebroken autobusverbindingen met Goes werden mogelijk; de rijtijd tus sen Zierikzee-station en Goes-station werd teruggebracht van 90 mi nuten tot 23 minuten! In de richting Rotterdam werd de oplossing gevon den door het inleggen van een uurdienst met éénmaal overstappen te Ou de Tonge op Goeree-Overflakkee. Het aantal verbindingen kon daardoor op 15 dagelijks in beide richtingen worden gebracht, tegenover de twee die voordien over water bestonden; wanneer rechtstreeks van Schouwen naar Rotterdam zou worden gereden, zou het aantal verbindingen, gezien de bezettingscijfers van de autobussen, ten hoogste vier geworden zijn. Alleen in de zomer zijn er voorts onder de naam Trans Delta Expres zeer snelle busdiensten van de Westhoek naar Rotterdam en omgekeerd, die verder alleen in Zierikzee en zo nodig te Bruinisse stoppen. Vooral na de openstelling van de Heinenoord-tunnel in de Hoekse Waard is de reistijd zeer kort geworden. Met bus - boot - bus bedroeg die in 1957 tussen de Westhoek en Rotterdam vier uren en van Zierikzee af drie uren; thans is de reistijd teruggebracht tot achtereenvolgens 97 en 76 minu ten; met de Trans Delta Expres is men in 54 minuten van Zierikzee bij de Metro op het Zuidplein te Rotterdam en van Haamstede uit in 77 minu ten. De verschillen met de tijden, dat men over het water moest reizen, zijn haast onvoorstelbaar groot. De verbinding over het Zijpe, waar de Brabantse Buurtspoorwegen en Autodiensten de reizigers van en naar Roo sendaal vervoerden - een verbinding die vooral na de watersnoodramp zeer veel vervoer trok - is geheel komen te vervallen; er was geen en kele belangstelling meer voor. De toeneming van het reizigersvervoer heeft het al jaren mogelijk ge maakt vrijwel overal uurdiensten te rijden en vooral het aantal snel- diensten tussen de Westhoek en Zierikzee uit te breiden: thans een tiental per dag. Nu het gehele vervoer in Nederland genormaliseerd wordt zal in de spitsuren op bepaalde lijnen de frequentie nog verder worden verhoogd tot een half-uurdienst en daar ook de tarieven voor het gehele streekvervoer in Nederland dezelfde zullen zijn staat Schouwen- Duiveland dan in geen enkel opzicht meer achter bij welk deel van Ne derland dan ook. De vele snelle autobusdiensten geven het zelfs een voorsprong In 1970 namen de Nederlandse Spoorwegen en de provincie Zeeland de Zeeuws Vlaamse Tramwegmaatschappij over en bracht die onder dezelfde leiding als de R.T.M. Enkele jaren later werd daar de Stoomtram Bres ken s-Maldegem aan toegevoegd en werden stappen genomen om deze drie be drijven en Streekvervoer Walcheren in één maatschappij samen te voegen. In 1976 kon dit plan worden verwezenlijkt, waarbij de statuten van de R.T.M. de basis vormden; deze maatschappij had trouwens veruit de grootste inbreng in de nieuwe N.V.die onder de naam: Streekvervoer Zuid West Nederland op 1 januari 1977 van start is gegaan. Alleen de 97

Tijdschriftenbank Zeeland

Kroniek van het Land van de Zeemeermin | 1979 | | pagina 103