De openstelling van de Grevelingendam en Zeelandbrug betekende echter
niet het einde van deze veerdienst. Het veer blijft gehandhaafd tot de
openstelling van de Philipsdam tussen St. Philipsland en het midden van
de Grevelingendam. Om de exploitatie mogelijk te maken op een financieel
verantwoorde basis werd het S.S. „Zijpe" verbouwd tot motorpont op kos
ten van het Rijk. Het vervoer heeft zich beter gehandhaafd dan werd
verwacht. Het éne jaar levert de exploitatie een kleine winst op en een
ander een gering verlies.
Als in 1985 ook dit veer wordt stilgelegd, blijven alleen de toeristen
schepen, die in de jaren zestig werden gebouwd, de herinnering ophouden
aan het eens zo grote veer- en bootdienstenbedrijf van de R.T.M. tussen
de Zuidhollandse en Zeeuwse eilanden.
BRONNEN EN GERAADPLEEGDE WERKEN
Drs. A. Dijkers, De R.T.M. op de Zuid-Hollandse en Zeeuwse Eilanden,
Leiden 1971
Jaarverslagen N.V. Rotterdamse Tramweg Maatschappij.
Zierikzeesche Nieuwsbode.
H.J. van Zuylen, Streekvervoer en zijn verzorgende functie, Rotterdam
1946.
ERRATUM. Op pag. 31 van het Jaarboek-1978 werd abusievelijk,
en buiten de schuld van de auteur van het desbetreffende
artikel, in het onderschrift van de foto gemeld dat Thoolse
hoogaarzen zo veel op de Westerschelde voorkwamen. Dat moest
uiteraard zijn: op de Oosterschelde
100