De openstelling van de Grevelingendam en Zeelandbrug betekende echter niet het einde van deze veerdienst. Het veer blijft gehandhaafd tot de openstelling van de Philipsdam tussen St. Philipsland en het midden van de Grevelingendam. Om de exploitatie mogelijk te maken op een financieel verantwoorde basis werd het S.S. „Zijpe" verbouwd tot motorpont op kos ten van het Rijk. Het vervoer heeft zich beter gehandhaafd dan werd verwacht. Het éne jaar levert de exploitatie een kleine winst op en een ander een gering verlies. Als in 1985 ook dit veer wordt stilgelegd, blijven alleen de toeristen schepen, die in de jaren zestig werden gebouwd, de herinnering ophouden aan het eens zo grote veer- en bootdienstenbedrijf van de R.T.M. tussen de Zuidhollandse en Zeeuwse eilanden. BRONNEN EN GERAADPLEEGDE WERKEN Drs. A. Dijkers, De R.T.M. op de Zuid-Hollandse en Zeeuwse Eilanden, Leiden 1971 Jaarverslagen N.V. Rotterdamse Tramweg Maatschappij. Zierikzeesche Nieuwsbode. H.J. van Zuylen, Streekvervoer en zijn verzorgende functie, Rotterdam 1946. ERRATUM. Op pag. 31 van het Jaarboek-1978 werd abusievelijk, en buiten de schuld van de auteur van het desbetreffende artikel, in het onderschrift van de foto gemeld dat Thoolse hoogaarzen zo veel op de Westerschelde voorkwamen. Dat moest uiteraard zijn: op de Oosterschelde 100

Tijdschriftenbank Zeeland

Kroniek van het Land van de Zeemeermin | 1979 | | pagina 106