Voormalige St. Lievensmonsterkerk te Zierikzee. Olieverfschilderij van het in
terieur door J. Korsten junior uit 1860. Noot 34.
bevonden zich twee engeltjes en een lauwerkrans met een muziekboek op de
middentoren. Op de pedaaltorens waren een fagottist en een fluitspeler ge
plaatst, op de middentoren van het hoofdwerk een Davidsbeeld. Op de hoek
torens van het hoofdwerk bevonden zich vazen met aloë-bladen. Naast de
hoofdwerkkas waren rijk gesneden zijvleugels aangebracht. Deze vleugels,
de blinderingen, de trofeeën, de festoenen en de lijsten van de balustrade
waren geheel verguld, het overige houtwerk was in een lichtrode mahonie
kleur geschilderd. De nog bewaard gebleven afbeeldingen tonen een prachtig
orgel. Wanneer we bedenken dat deze slechts een schaduw zijn van wat het
orgel eens was, dan is het begrijpelijk dat Lootens in zijn beschrijving
slechts superlatieven hanteert. Het orgel mocht met recht met het Haarlem
se, Alkmaarse of met de Amsterdamse orgels worden vergeleken.
Het Zierikzeese orgel stond niet alleen in zijn details maar ook in de ar
chitectuur van het geheel op een zeer hoog niveau. Dit was niet alleen een
gevolg van het feit dat Batz een zeer gelukkige hand had in het ontwerpen
van orgelfronten, maar dat deze bij het project te Zierikzee het louter
36