totale kosten in verband met het overlijden van Mogge bedroegen dus ruim 21.000 gulden, bijna het bedrag dat de heerlijkheid Dreischor hem had opgeleverd. Maar Dreischor hield er een indrukwekkend monument aan over De opbouw van het grafmonument doet denken aan die van een barokaltaar: beneden de tombe, daarboven een representatieve voorstelling, dit al les gevat binnen een „aedicula", in dit geval bestaande uit twee pilas ters die een in het midden gebogen kroonlijst dragen. Het monument is in Lodewijk-XV-stijl opgetrokken: typerend is het golvende, schuimende karakter van de siermotieven. In het midden bevindt zich het portret van de overledene, aangebracht op een ovaal schild, dat door Mars en Venus wordt vastgehouden en ge toond. Mars en Venus horen bij elkaar. Samen brachten zij Harmonia voort. In de door keizer Augustus gestichte Marstempel werd ook Venus vereerd. Mars was de minnaar van Venus: we kunnen er het vierde boek van de Metamorfosen van Ovidius op nalezen. De mannelijke strijdvaar digheid van Mars en de zachte vrouwelijkheid van Venus vullen elkaar aan. In het Rijksmuseum te Amsterdam bevinden zich twee terracotta- beelden, toegeschreven aan Rombout Verhulst, van een echtpaar als Mars en Venus. Waarom houden Mars en Venus het portret van de vrijgezel Mogge vast? Misschien om te laten zien dat de overledene de door beide goden gerepresenteerde deugden in de juiste mengeling bezat. Aan de voeten van Venus bevindt zich de aan haar toegewijde duif. Verder zien we er een afgeknot mirteboompje: de mirte was gewijd aan Venus en sym boliseerde de liefde. Aan de voeten van Mars voedt een pelikaan haar jongen met haar eigen bloed. De pelikaan, in de middeleeuwen een chris tologisch en eucharistisch symbool, heeft in de baroktijd zijn reli gieuze betekenis verloren. De bewuste vogel treedt nu op als een attri buut van de Goedheid of het Medelijden 6)In de inscriptie beneden de sarcofaag wordt de vrijgevigheid van Mogge jegens de armen geprezen. Deze deugd wordt in beeld gebracht door de pelikaan aan de voeten van Mars. In het opschrift worden, behalve de zojuist genoemde deugd, ook de „prudentia" (voorzichtigheid) en „frugalitas" (matigheid) van de over ledene vermeld. Beide deugden bevinden zich aan weerszijden van de tombe Wanneer we de „Iconologia" van Ripa erop naslaan, in de vertaling van Pers, lezen we: „PrudenzaEen Vrouwe, die in de lincker hand een Doods-hoofd, en in der rechter een Slange heeft" (p. 621). En onder het hoofdje „Maetigheyd"„Een Vrouwe in 't purper geKleet, houdende in de rechter hand een Palmtack, en in de lincker een toom" (p. 316)Beide beschrijvingen zijn volmaakt van toepassing op de beide beelden die de tombe flankeren.Ripa geeft ook inlichtingen over het waarom van de ver schillende attributen. „Het Doodshoofd betoont, dat om Wijsheyt te ver krijgen, seer veele helpt, datmen op het einde, en de uytkomst van alle dingen verdacht zy..." (Pers, p. 621). De slang verwijst o.a. naar het Schriftwoord „weest voorzichtig als slangen" (Mattheus 10: 16, geciteerd door Pers, p. 622) De palmtak symboliseert de hemelse beloning voor degenen die hun harts tochten beheersen. Verder verwijst de palmboom, die niet bezwijkt on der haar eigen gewicht, naar het „maetigh gemoed", dat zich niet laat 75

Tijdschriftenbank Zeeland

Kroniek van het Land van de Zeemeermin | 1979 | | pagina 81