lijn werd in 1894 concessie verleend. Overigens, om spoedig een begin te maken met openbaar vervoer in de Hoekse Waard werd door de R.T.M. reeds van 1889 af een omnibusdiénst over evengenoemde trajekten onder houden In 1898 waren de eerste twee tramlijnen in de Hoekse Waard gereed: een hoofdlijn Rotterdam-Numansdorp-Zuid-Beijerland met een zijtak van Krooswijk naar Oud-Beijerland. Dat Oud-Beijerland aan een zijtak kwam te liggen was een gevolg van het feit, dat deze plaats een goede - enige malen per dag heen en weer varende - bootverbinding met Rotterdam bezat en derhalve in die dagen minder behoefte had aan openbaar vervoer over land dan het midden op het eiland gelegen Klaaswaal en de aan de zuidzijde van de Hoekse Waard gelegen plaatsen Numansdorp en Zuid-Beijerland Inmiddels vertoonde de R.T.M. al jaren grote belangstelling voor de aktiviteiten van een op Schouwen-Duiveland in 1891 opgericht comité, dat zich ten doel had gesteld de vervoersmogelijkheden op dat eiland te verbeteren. Van dit comité was ir. A.H.W. van der Vegt, verbonden aan het waterschap Schouwen, de adviseur. Een ontwerp werd gemaakt voor een stoomtramweg van Brouwershaven over Zierikzee naar het Zijpe bij Bruinisse en van de overzijde van genoemd water via St. Philipsland naar Steenbergen, waar dan aansluiting kon worden verkregen op het Brabantse net van tramwegen. De R.T.M. werd bereid gevonden de verleen de concessie tot uitvoering te brengen en de exploitatie van de lijn op zich te nemen. Zij deed dit echter uitsluitend onder voorwaarde, dat haar de mogelijkheid zou worden geboden een bootdienst te openen 1 april 1915. Groot feest in de Westhoek. De eerste officiële stoom tram vertrekt van station Burgh. Op de foto het instappen van de auto riteitenburgemeester M. Bolle Lz. (met bolhoed), gemeenteraadsleden en R.T.M-officials voor Hotel Bom te Haamstede. 84

Tijdschriftenbank Zeeland

Kroniek van het Land van de Zeemeermin | 1979 | | pagina 90