lijn werd in 1894 concessie verleend. Overigens, om spoedig een begin
te maken met openbaar vervoer in de Hoekse Waard werd door de R.T.M.
reeds van 1889 af een omnibusdiénst over evengenoemde trajekten onder
houden
In 1898 waren de eerste twee tramlijnen in de Hoekse Waard gereed: een
hoofdlijn Rotterdam-Numansdorp-Zuid-Beijerland met een zijtak van
Krooswijk naar Oud-Beijerland.
Dat Oud-Beijerland aan een zijtak kwam te liggen was een gevolg van
het feit, dat deze plaats een goede - enige malen per dag heen en weer
varende - bootverbinding met Rotterdam bezat en derhalve in die dagen
minder behoefte had aan openbaar vervoer over land dan het midden op
het eiland gelegen Klaaswaal en de aan de zuidzijde van de Hoekse
Waard gelegen plaatsen Numansdorp en Zuid-Beijerland
Inmiddels vertoonde de R.T.M. al jaren grote belangstelling voor de
aktiviteiten van een op Schouwen-Duiveland in 1891 opgericht comité,
dat zich ten doel had gesteld de vervoersmogelijkheden op dat eiland
te verbeteren. Van dit comité was ir. A.H.W. van der Vegt, verbonden
aan het waterschap Schouwen, de adviseur. Een ontwerp werd gemaakt voor
een stoomtramweg van Brouwershaven over Zierikzee naar het Zijpe bij
Bruinisse en van de overzijde van genoemd water via St. Philipsland
naar Steenbergen, waar dan aansluiting kon worden verkregen op het
Brabantse net van tramwegen. De R.T.M. werd bereid gevonden de verleen
de concessie tot uitvoering te brengen en de exploitatie van de lijn
op zich te nemen. Zij deed dit echter uitsluitend onder voorwaarde,
dat haar de mogelijkheid zou worden geboden een bootdienst te openen
1 april 1915. Groot feest in de Westhoek. De eerste officiële stoom
tram vertrekt van station Burgh. Op de foto het instappen van de auto
riteitenburgemeester M. Bolle Lz. (met bolhoed), gemeenteraadsleden
en R.T.M-officials voor Hotel Bom te Haamstede.
84