Veerboten speelden bij de R.T.M. altijd een belangrijke rol. De
Minister Lely" op weg van Numansdorp naar Zijpe liep tijdens de uit
zonderlijk hoge stormvloed van ZO september op 1 oktober 1911 op de
steiger vast. Persoonlijke ongelukken deden zich niet voor3 wel was
de boot dagenlang in deze situo.tie een bezienswaardigheid.
sten Zijpe - Anna Jacoba - Stavenisse en Zijpe - Rotterdam in exploi
tatie gebracht. De laatstgenoemde veerdienst kon nog niet te Numans-
dorphaven afmeren omdat de haven daar nog niet gereed was; eerst op 15
oktober 1900 was dat het geval en toen had Schouwen-Duiveland een voor
die tijd uniek-snelle verbinding met Rotterdam per tram - boot - tram.
Men kon al op dezelfde dag 6 tot 7 uur in de stad verblijven, ook al
moest men dan 1s morgens vroeg van huis en was men voor de toenmalige
begrippen 's avonds pas zeer laat weer thuis. Ja, men kon zelfs van
Rotterdam per spoor doorreizen naar Amsterdam en daar bijna twee volle
uren verblijven en dan toch 's nachts weer in het eigen bed slapen!
In het eerste jaar van de exploitatie van de stoomtramweg Brouwershaven-
Steenbergen, dat liep van 30 april 1900 tot en met 31 december van dat
jaar, bracht deze lijn aan reizigersvervoer 36.427,72 op, aan post
vervoer 2.507,73 en aan goederenvervoer, welk vervoer overigens eerst
na 1 juli mogelijk was, 9.115,88. Op de drukste dag ontving de R.T.M.
op Schouwen van de reizigers het niet onaanzienlijke bedrag van
1.198,75 en op de dag met het geringste vervoer - de minste dag zei
men toen - slechts 54,45. Het totaal aantal vervoerde reizigers in
die eerste acht maanden was ruim 187.000, zodat de gemiddelde prijs van
een rit 19 cent moet hebben bedragen.
Het trambedrijf in „Zeeland" telde toen 38 personeelsleden en wel met
de volgende funkties:
1 adjunct-chef van exploitatie 1 ladingmeester 1 timmerman
1 controleur 2 nachtstokers 1 voorman spoorlichter
2 stationschefs 1 wisselwachter 5 spoorlichters
86