1 baas 5 stokers 1 smid 1 bankwerker 1 jongen 1 besteller 5 machinisten 2 ploegbazen 1 schoonmaakster 5 conducteurs De totale exploitatielengte van de tramweg bedroeg 45.620 meter plus een zijtak te Steenbergen naar de suikerfabriek van de „Heren van Loon". Na 1902 maken de jaarverslagen van de R.T.M. nauwelijks meer melding van de Schouwse lijn, behoudens natuurlijk de gebruikelijke statisti sche gegevens. De aandacht van de maatschappij richt zich nu op een an der, door het openbare vervoer nog nauwelijks ontgonnen gebied: Voorne-Putten en Goeree-OverflakkeeOp laatstgenoemd eiland loopt de feestelijke opening van de tramlijnen Middelharnis-haven - Ouddorp en Middelharnis-haven - Ooltgensplaat in het honderd, als juist na het be gin van de feestelijke plechtigheid op 30 april 1909 de geboorte van Prinses Juliana bekend wordt. 1919. Op ieder station stond minstens een abri3 een betonnen wacht ruimte voor de reizigers. De ingang hier was aan de achterzijde. R.T.M.-agent L. Zonruiter had aan de voorzijde een afgesloten goederen- opslag. Aan het perroneinde de „veelading" In het jaarverslag over 1903 wordt vermeld, dat door de Staten van de provincie Zeeland een subsidie werd gevoteerd voor de aanleg van de stoomtramlijn Brouwershaven - Burgh, aan welke verlenging eerst begon nen zal worden, staat er vervolgens, als de lijnen op Goeree-Overflak kee voltooid zijn en zowel een subsidie als een renteloos voorschot, elk ter grootte van 1/3 van de aanlegkosten zal zijn verkregen. Uit de ze voorwaarden van de R.T.M. spreekt nu niet direkt een groot optimisme over de levensvatbaarheid van het lijngedeelte, maar ja, de Westhoek van Schouwen was toen ook nog geen recreatiegebied, laat staan de derde strandgemeente van Nederland. 87

Tijdschriftenbank Zeeland

Kroniek van het Land van de Zeemeermin | 1979 | | pagina 93