Foto 1930. Op de stoomlocomotief no. 323 machinist M. Thijsse die te Brouwershaven woonde. Zijn zoon bestuurt nu treinen bij de Nederlandse Spoorwegen In het jaar 1918 kocht de R.T.M. de Stoombootdienst Zierikzee - Rotter dam en kreeg daarmede de schepen „S.S. Stad Zierikzee" en „S.S. Schelde", beide ingericht zowel voor personen- als voor goederenvervoer, in haar bezit. De exploitatie van de dienst werd voortgezet, maar een concur rent in het vervoer naar Rotterdam was verdwenen. Het feit, dat in de veerdienst Zijpe - Numansdorp-Haven alleen nog fiet sen, snelgoederen en bagage met het S.S. „Minister C. Lely" werden mee genomen maakte, dat de overgangstijden van tram op boot en omgekeerd aan de veerhavens beperkt konden worden en de reistijd tussen Schouwen- Duiveland en Rotterdam verkort; ook het inleggen van sneltrams tussen Rotterdam en Numansdorp-Haven werkte daaraan mede, al had men beter van „versnelde trams" kunnen spreken, daar een aantal halten in de Hoekse Waard ook door deze trams werden bediend. Met de in het voorgaande beschreven uitrusting heeft de R.T.M. decennia lang het openbaar vervoer van, naar en op Schouwen-Duiveland verzorgd. Het gebied was dun bevolkt: er woonden niet meer dan 23.000 mensen, de recreatie-gebieden waren nog niet ontdekt en derhalve had het vervoer een sterk eenzijdig karakter. Een goed scholierenvervoer in relatie met Zierikzee, vooral in de wintermaanden, een niet onbelangrijk reizigers- vervoer vooral op marktdagen te Zierikzee en Rotterdam; van het laatste vervoer profiteerde ook de Zierikzeese boot, die ook veel vee vervoerde. Hier moet nog op een merkwaardigheid gewezen worden. Met de trams kon den altijd rijwielen vervoerd worden en dat gebeurde dan ook. Het ver voer van rijwielen was niet duur; een fiets kon door de reiziger voor 0,25 meegenomen worden. Het merkwaardige was, dat er veel en veel 90

Tijdschriftenbank Zeeland

Kroniek van het Land van de Zeemeermin | 1979 | | pagina 96