vaantjes, insignes en op papier gestelde verklaringen. De bedevaart werd een vast onderdeel van het geloofsleven. De pelgrims wer den zo veel mogelijk beschermd, reisgidsen werden samengesteld en kloosters werden voor hen opengesteld. Om misbruik te voorkomen kregen zij vaak aan bevelingsbrieven mee en door hun speciale kleding waren ze gemakkelijk te herkennen. Door hun reizen hebben de pelgrims onnoemlijk veel bijgedragen tot de Westerse cultuur. Het gezichtsveld werd belangrijk uitgebreid en men kwam in aanraking met andere culturen. STRAFBEDEVAARTEN De bedevaart kreeg al spoedig een eigen plaats binnen het rechtssysteem. Het bleek een goed middel om overtreders boete te laten doen. Ter aanvul ling van verbanning kon de overtreder een doel worden gegeven om tot inkeer te komen. Moord, met name op verwanten, ontucht en meineed waren de meest voorkomende misdaden die met een bedevaart bestraft konden worden. De strafbedevaart was aanvankelijk een vorm van straf die alleen in de ker kelijke rechtspraak voorkwam. Maar ook de wereldlijke rechters kregen steeds meer behoefte de misdadigers niet louter tot verbanning te veroordelen, maar hen een reisdoel mee te geven. Daar kwam nog een andere reden bij. Bij het plegen van een delict werd zowel de vrede van de gemeenschap als die tussen twee partijen verbroken. Men kreeg de mogelijkheid om bloedwraak te voorkomen door zoen en vrede. In dit soort gevallen was de bedevaart een goed middel om de vrede te herstellen. Rond 1300 komt de bedevaart voor als straf of als bijkomende bepaling tot herstel van de vrede in de Nederlanden, niet alleen tussen twee partijen, maar ook in de stedelijke rechtspleging. In Vlaanderen en in Luik werd de strafbedevaart een regelmatig onderdeel van de vonnissen en van hieruit werd deze verspreid naar de andere Nederlandse gewesten. Van Herwaarden concludeert dat de strafbedevaart nergens zo intensief is toegepast als in Vlaanderen, Brabant, Henegouwen, Namen, Luik, de beide Limburgen, Holland, - Zeeland en Gelre. Enige vermeldingen uit Duitse steden, Rome, de Elzas en Hongarije zijn weliswaar bekend, maar deze wijzen op een andere praktijk. Hoewel de strafbedevaarten niet altijd in de stedelijke wetboeken zijn op genomen, werden ze in de praktijk door de stedelijke overheden wel toege past. Hoewel die bedevaarten in de plaats kwamen van lijfstraffen of geld boetes, werden ze al snel afkoopbaar. Niet altijd waren dat geldbedragen. Wanneer de stad bezig was nieuwe muren of kerken te bouwen, werden regel matig hoeveelheden stenen geëist. Een duidelijke relatie valt aan te wijzen tussen het delict en de zwaarte van de straf. Zwaardere vergrijpen werden met bedevaarten naar verder afgelegen plaatsen bestraft. De bloeitijd voor de strafbedevaarten was in de 15de eeuw. Met het verval van de bedevaarten in het algemeen, het binnendringen van de Hervorming, de oorlogen die het reizen bemoeilijkten en het aanvaarden van het Romeinse recht verdwenen de strafbedevaarten. Slechts in de katholieke streken kwa men hier en daar incidenteel nog strafbedevaarten voor 3) ZIERIKZEESE STRAFBEDEVAARTEN De meeste Zeeuwse veroordelingen tot bedevaarten zijn bekend uit Zierikzee 4). Wij kwamen tot de volgende lijst van bedevaartplaatsen, met vermelding van de aantallen veroordeelden: 25

Tijdschriftenbank Zeeland

Kroniek van het Land van de Zeemeermin | 1980 | | pagina 27