Volledige gegevens bezitten we uit Zierikzee over de perioden 1490-1520 en 1543-1571. De jaarlijkse lijsten met vermelding van de aantallen bedevaart plaatsen zien er als volgt uit: 1490 13 1544 4 1492 17 1545 2 1494 10 1546 1 1498 4 1547 1 1499 30 1548 - 1500 18 1549 2 1501 8 1550 - 1502 30 1551 2 1503 9 1552 2 1504 4 1553 5 1505 17 1554 - 1506 7 1555 - 1507 6 1556 1 1508 9 1557 - 1509 5 1558 1 1510 7 1559 - 1511 4 1560 4 1512 9 1561 - 1513 5 1562 3 1514 1 1563 - 1515 - 1564 - 1516 5 1565 - 1517 2 1566 1 1518 2 1567 1 1519 7 1568 2 1520 13 1569 2 1570 2 1543 1 1571 2 Door gemis aan bronnen kunnen we van voor 1490 geen opgaven verstrekken. Zouden die bronnen uit de 15de eeuw er wel zijn, dan zouden ze ongetwijfeld even grote of grotere aantallen laten zien als in de jaren 1490-1505. Het hoogtepunt lijkt, ook wat Zierikzee betreft, geplaatst te moeten worden in de 15de eeuw 7) HET HEILIGE LAND Vooral in het Heilige Land konden de pelgrims vinden wat nergens op aarde te vinden was: de eenwording met God. Daar raakten hemel en aarde elkaar. Het land te bezoeken waar Christus had geleefd en had gepreekt was het hoog ste doel dat een gelovige zich kon stellen. De reis was lang, maar des te bevredigender was het te bidden op Christus' graf en er het evangelie op nieuw te beleven. Door de invloed van de Islam, die zich ook tot het Heilige Land uitstrekte, werden de bedevaarten bemoeilijkt, maar niet onmogelijk. De reizen naar het Heilige Land gingen meestal via Venetië, nadat men toestemming had gekregen van de Paus of van plaatselijke geestelijken om op reis te gaan. In het Heilige Land werd meestal eerst Jeruzalem bezocht en daarna de andere heili ge plaatsen. 27

Tijdschriftenbank Zeeland

Kroniek van het Land van de Zeemeermin | 1980 | | pagina 29