Dezelfde engel spoedt zich daarop naar de dodelijk verontruste Anna om haar hetzelfde blijde nieuws te verkondigen. Ook zij krijgt opdracht naar de Gulden Poort te gaan en enige tijd later sluiten zij elkaar in de armen (zie ill Negen maanden later wordt Maria geboren: een bijzonder kind van bijzondere ouders. Als ze drie jaar oud is, brengen Joachim en Anna hun dochter naar de tempel, waar zij tot verbijstering der omstanders zonder enige hulp de vijftien trappen (van het brandofferaltaar?) bestijgt. De bekende episode van Maria's verblijf in de tempel en haar huwelijk met Jozef laten we hier achterwege De geschiedenis van de Heilige Anna wordt gedurende de middeleeuwen bij herhaling uitgebreid. De bijbel zelf geeft daartoe enige aanleiding, als ze spreekt over de „zuster van Maria, Maria Klopas of Cleophas" (Joh. 19: 25) en van „Maria, de moeder van Jacobus de Jongere en Joses, en de moeder van de zonen van Zebedeus" (Matth. 27:56). De legende vult deze summiere gegevens aan met verhalen over de verwanten van Christus. Er wordt een systeem ontwikkeld dat erop gericht schijnt te zijn de belangrijkste figuren uit de directe omgeving van Christus samen te brengen in één groot familieverband met Anna als stammoeder. Om dat te realiseren ging men ervan uit, dat Anna driemaal gehuwd was (aangeduid met „trinubium") en dat uit iedere verbintenis een dochter Maria geboren werd. De eerste berichten daarover duiken op in de negen eeuw (Haymo van Halber- stadt, Historia Sacra Epitome 853). Omstreeks 1100 komt de legende voor in de Engelse volkstaal -waarschijnlijk werd de legende vanuit Engeland/Noord- Frankrijk over Europa verbreid-, maar zij wordt pas in de vijftiende eeuw algemeen bekend 16) Het trinubium is eeuwenlang aanleiding geweest tot heftige discussies. Be grijpelijk. Hoe was de deugdzaamheid van Anna te rijmen met haar drie hu welijken, voor celibatairen toch al een verdacht instituut, waardoor meer het beeld van een manzieke, oude vrouw opgeroepen wordt, dan het leven van een ingetogen heilige. Tijdens het Concilie van Trente (1545-1563) wordt besloten dat Anna éénmaal gehuwd was en een dochter Maria baarde. Het volk heeft zich er tot ver in de zestiende eeuw nauwelijks aan gestoord. In teksten en voorstellingen wordt Anna herhaaldelijk afgebeeld temidden van haar drie echtgenoten, kinderen en kleinkinderen. We vervolgen ons verhaal. Nadat Maria in de tempel gebracht is, sterft Joa chim. Anna krijgt opdracht van een engel (I) opnieuw te huwen. Haar taak is nog niet volbracht: zij zal moeder worden van een groot en heilig geslacht. Zij huwt naar oosters gebruik met de broer van Joachim (andere bronnen zeg gen de broer van Jozef)Cleophas genaamd. Uit dit huwelijk wordt Maria Cleophas of Maria Jacobi geboren, die met Alfeus trouwt. Zij krijgen vier kinderen: Jacob de Jongere, Simon, Jozef Justus en Judas. Na de dood van haar tweede echtgenoot huwt Anna met de vrome Salomas. Weer wordt een dochter geboren, Maria Salomas. Uit het huwelijk van Maria Salo mas en Zebedeus worden Jacob de Oudere en Johannes de Evangelist geboren. De drie huwelijken passen helemaal in de sfeer van de getalsymboliek rond Anna, voor wie het heilige getal drie juist kenmerkend is. De familierela ties zijn echter nog niet compleet. Uit de evangeliën weten we, dat Maria een nicht had, Elisabeth geheten, de moeder van Johannes de Doper. Die ge nealogische lijn werd al vroeg naast die van het trinubium ontwikkeld. Anna zou een zuster met de naam Esmeria gehad hebben. Volgens die lijn blijkt zelfs St-Servaas uit Maastricht tot de familie van Christus te behoren. De 50

Tijdschriftenbank Zeeland

Kroniek van het Land van de Zeemeermin | 1980 | | pagina 52