een rijsje voortkomen uit den tronk van Isai en een scheut uit zijn wortels zal vrucht dragen", beeldt men de genealogie van Christus uit in „De boom van Jesse". Jesse Isai) was de vader van David en zo wordt de afbeelding een symbool voor de heilsgeschiedenis van de Messias. Zo kunnen we de stamboom van Anna tenslotte samenstellen 18) 1Joachim I Anna x 2. Cleophas 3Salomas Emerentiana Esmeria x Efraim Maria x Jozef Maria C. x Alfeus Maria S. x Zebedeus Elisabeth a. Jacobus de Jongere b. Simon C. Jozef Justus d. Judas a. Jacobus de Oudere b. Johannes de Evangelist Zacharias Emerentia I I Joh. de Enim Doper x Nemelia I St-Servaas Voor ons twintigste eeuwers klinkt de hele geschiedenis zeer naief. J. Hui- zinga constateerde in zijn „Herfsttij der Middeleeuwen": „Zonder de gering ste spottende bedoeling kon de gemeenzaamheid met al het heilige en de zucht tot verbeelding ervan leiden tot vormen die ons onbeschaamdheden zouden lij ken. 19) Het volk heeft steeds een sterke behoefte gehad de heiligen te vereren on danks de aarzeling van de officiële kerk; de meer spirituelen hebben zich echter al spoedig afgewend. Help Sint Anna met u derde! Aan het eind van de middeleeuwen neemt de heiligenverering excessieve vor men aan. Een bonte verzameling heiligen die voortdurend aangroeit, moet de mens beschermen en bijstaan. De ene plaats probeert de andere daarbij te overtreffen. De taken zijn min of meer verdeeld; elke heilige behandelt haar of zijn specialisme van kiespijn (St-Appolonia) tot de pest (St-Rochus) De middeleeuweer maakt de verering via beelden en schilderijen zo concreet mogelijk. De kerk ondersteunt de „lijfelijkheid" der heiligen nog eens door het koesteren van allerlei relikwieën 20) In deze tijd heeft de burger de feitelijke leiding van de stedelijke ge meenschap. Materieel gaat het hem voor de wind, maar de dreiging van onvoor ziene rampen als epidemieën, oorlogen, strenge koude en watersnoden en bo venal van het hiernamaals blijven. Dat druist in tegen zijn opvatting van een geordende wereld van zekerheid en veiligheid en het is vooral angst die hem ertoe brengt steeds meer heiligen aan te roepen. Via schenkingen aan de kerk, het oprichten van altaren en charitatieve giften probeert hij zich in te dekken tegen onheil en zich zo een ruime toegang tot de hemel te ver schaffen 21). Onbewust knoopt hij bij de keuze van zijn heiligen aan bij heidense voorstellingen van Germaans-Keltische oorsprong, zoals we verderop zullen zien. Het zijn turbulente tijden. Het hechte bouwwerk van de middeleeuwse samen- .2

Tijdschriftenbank Zeeland

Kroniek van het Land van de Zeemeermin | 1980 | | pagina 54