leving, waarin iedereen en alles een vaste plaats heeft, is aan het wanke len. Groepen stellen hun eigen idealen en belangen voorop. In dat licht ge zien kan de heiligenverering gebruikt worden als propagandamiddel voor groepsbelangen, niet alleen maatschappelijk of politiek, maar ook in reli gieus opzicht. Daar waar het volk instinctief aansluit bij de folklore, weet de kerk, inspelend op de religieuze emoties, haar theologische visies via de geliefde heilige aan de man te brengen en, wat Anna betreft, vooral aan de vrouw te brengen. Welke plaats neemt St-Anna nu in temidden van al deze „hemelbewoners"? Rond 1500 behoort zij tot de populairste heiligen, even lijkt het of zij zelfs Maria voorbij streeft. „Help St-Anna met u derde" is een veel gehoorde kreet in de late middeleeu wen. Daarmee worden Jezus, Maria en Anna bedoeld, tezamen een machtig trio, dat talloze malen is uitgebeeld in de zg. Annatedrieënvoorstellingen (zie ill.)Anna vormt in deze trits het middelpunt. Zonder volledig te willen zijn -er zijn zo'n dertig patronaten- zullen we nagaan welke groepen St-Anna vereren in deze periode. Anna is, zoals uit het voorgaande bleek, na twintig jaar kinderloos geweest te zijn, moeder van een groot en heilig geslacht geworden. Zij huwde driemaal en haar leven als huisvrouw was voorbeeldig. Die gegevens vormen de basis voor de indeling van haar vereerders, sterk variërend naar tijd en plaats. Huisvrouwen verkiezen haar als patrones, om dat Anna fungeert als het proto-type van de deugdzame huisvrouw. Ze is godsdienstig, gehoorzaam aan haar man, voedt de kinderen op en is meestal thuis. Daarmee is de plaats van de (huis)vrouw in de samenleving duidelijk gemarkeerd. Jonggehuwden roepen haar aan voor een gelukkig huwelijk en een rijke kin derzegen; zij treedt op als beschermster van zwangere vrouwen. Onvruchtbare vrouwen kunnen een bedevaartstocht maken naar b.v. het Duitse plaatsje Dü- ren, waar ze de zgAnnagordel omgehangen krijgen, die de vruchtbaarheid zou bevorderen. Maar ook gebeden voor het beeld van St-Anna zouden succes moeten hebben, zeker als dat op dinsdag geschiedde, de Annadag bij uitstek. Trouwlustige meisjes riepen vaak de hulp van Anna in bij het verkrijgen van een man. Als het meisje erg bang was om „op St-Anna's schapraai" (=kast) te blijven zitten, d.w.z. ongehuwd te blijven, maakte ze een bedevaartstocht naar Molenschot bij Breda, waaraan de zegswijze verbonden is: naar St-Anne- ken voor een manneken Soms was de invloed van St-Anna iets te groot vóór het huwelijk met het ge volg, dat het meisje in verwachting raakte. Een anekdote ter verklaring van het spreekwoord: „daar loopt wat van St-Anna onder" (=dat kan (sexueel) niet helemaal door de beugel) illustreert dat feit. Een pastoor vraagt het paar voor de inzegening van het huwelijk welke klok geluid zal worden bij het betreden der kerk. De ene klok draagt de naam van de moeder-maagd Ma ria, de andere van de moeder Anna. Het bruidje slaat daarop de ogen neer en fluistert: „Ach, meneer pastoor, laat er maar iets van St-Anna onderlo pen" 22) In ruimer verband kan men Anna's invloed op de vruchtbaarheid doortrekken naar de vegetatie. Zij bevordert de groei van grassen en is beschermster van de hooiers; haar feestdag valt in de zomertijd, 26 juli, dus in de hooimaand. Er zijn nog meer tekenen die wijzen naar de vruchtbaarheidsfunc tie: de oudste cultusplaatsen liggen aan water (bron, rivier of zee) en er bestaan nogal wat Annabronnen, die geneeskrachtig water leveren en zwan gerschap bevorderen. 53

Tijdschriftenbank Zeeland

Kroniek van het Land van de Zeemeermin | 1980 | | pagina 55