Maar zij bevordert niet alleen het leven. Soms zaait ze dood en verderf onder al diegenen die haar vereerders bedreigen, zoals in sommige exempe len (geestelijke vertellingen) geïllustreerd wordt. Anna krijgt dan zelfs demonische trekken 23) Anna's betrokkenheid bij de dood blijkt in positieve zin uit haar bijstand van de stervenden. In „Historie, die Ghetiden ende die Exemplen" (1496) (K.B. 150F36) lezen we: in de uren ons doots wilt ons moet'licken bistaen ende verdriven van ons al d'vianden bedriechnissen (viant duivel) En wilt onse ziele brengen tot die eeuwighe vruecht des hemels (fol. 69 recto) Anna is voorts patrones van de scheepslieden, die haar o.a. aanroepen voor een gunstige wind. Zij vervult dus de functie van reisbegeleidsterEen bekend exempel vertelt ons de lotgevallen van een schipper uit Sluis, die terug kwam uit Engeland. Vlak voor de thuishaven raakt het schip in nood door mist en windstilte, even daarna begint het te stormen en te onweren. Op aanraden van een der schepelingen bidt men tot St-Anna en belooft men na thuiskomst haar beeld te bezoeken (in St-Anna-ter Muiden?) en te „offe ren". Het gebed heeft onmiddellijk succes: de zon breekt door en het schip vaart de haven binnen. Schippers zouden Anna vereren, volgens devote literatuur, omdat zij „het schip van de kerk" is, dat een schone lading vervoerde (Maria). Al heel vroeg komen we bij deze groep uitingen van verering tegen, niet alleen in Kampen en Zierikzee, maar ook in Bretagne. Kooplieden vereren haar waarschijnlijk, omdat op haar feestdag het evange liegedeelte wordt voorgelezen, waarin een handelaar zijn parels verkoopt om die ene parel in bezit te krijgen (Matth. 13)Maar niet alleen de rij ken vereren haar. De armen hebben een bijzondere devotie tot Anna, omdat zij en haar man de behoeftigen steeds rijkelijk bedeelden. Anna kan armoe de omzetten in materiële rijkdom. Wie Anna vereert, gaat het letterlijk en figuurlijk voor de wind! Door haar machtige positie temidden van de heiligen, dichtbij Maria en Je zus, wordt zij tenslotte aangeroepen in alle nood. Haar hulp is gewenst tijdens uitbarstingen van de pest en zo ontstaan verscheidene Annahospita- len Overeenkomst met moedergodinnen In haar dubbelfunctie -het beheersen van de cyclus geboorte en dood- komt Anna overeen met de moedergodinnen uit de oudheid. Het christendom is van oorsprong „mannelijk" ingesteld: God de Vader, de Zoon, de Heilige Geest, apostelen en kerkelijke bedienaars. Dat is een flagrante tegenstelling met de voor-christelijke periode in deze streken, waar godinnen vereerd werden die de grote „Moeder Aarde", het „Levensmysterie" symboliseerden. De kloof tussen die twee werelden wordt voor een deel opgevuld door de op komst van de Mariaverering. Maria krijgt in het Nieuwe Testament nauwelijks een plaats, maar naarmate de tijd vordert, sluipen er vooral onder invloed van volkse verering steeds meer vrouwelijke elementen het christendom bin nen 24)Na en naast de Mariaverering ontstaat de cultus rond de Heilige Anna. Zij staat echter niet alleen: St-GertrudisSt-OntcommerCatharina, Barbara e.a. worden in toenemende mate vereerd. De meest bekende moedergodin uit deze streek is Nehalennia. Zij wordt met verschillende attributen afgebeeld, zoals een mand vruchten (als symbool 54

Tijdschriftenbank Zeeland

Kroniek van het Land van de Zeemeermin | 1980 | | pagina 56