van de vruchtbaarheid)een schip (dat haar typeert als reisbegeleidster) en een hond (waarover de meningen uiteen lopen; waarschijnlijk verwijst deze naar haar invloed op de jacht)Kooplieden wijden altaren aan haar. Haar cultusplaats vindt men vaak aan het water. Er ligt een lange tijd tus sen de Nehalenniacultus en de verering van St-Anna, die vooral aan het eind van de vijftiende eeuw populair wordt. Van enige directe verwantschap zal dan ook geen sprake zijn, maar de overeenkomsten tussen de oude moedergo dinnen en St-Anna (en ook vele andere vrouwelijke heiligen!) zijn indruk wekkend 25) Iconografisch zijn die overeenkomsten ook zichtbaar. Anna wordt in de eer ste fase van explosieve verering vaak afgebeeld met een druiventros of ooft (later met een boek)haar mantel heeft de loofkleur groen en ook de Anna- tedrieën-voorstelling kan opgevat worden als een symbool van de vruchtbaar heid, waarbij Maria en Jezus dan als attributen fungeren bij de grote Moe der Anna. HoutsculptuurNoord-Nederland 15e eeuw (Coll. Sled. Muséum ,/iet Catharine-Gas thuis"3 Gouda). Anna afgebeeld met ooftMaria met het kind Jezus. Duif als symbool van H. Geest. Op zoek naar verklaringen Vanuit theologische kringen is St-Anna vaak in verband gebracht met de leer van de onbevlekte ontvangenis, d.w.z. dat Maria vrij was van de erfzonde toen ze geboren werd 26)Vooral de Franciskanen verspreidden deze opvat ting onder het volk en Paus Sixtus IV (vroegere Franciskaan) installeert zo- 55

Tijdschriftenbank Zeeland

Kroniek van het Land van de Zeemeermin | 1980 | | pagina 57