wel het feest van de onbevlekte ontvangenis als het feest van St-Anna aan het eind van de vijftiende eeuw. De discussies over het vrij-zijn van de erfzonde verleggen het accent automatisch naar de ouders en grootouders van Maria, want aan de vruchten kent men de boom. Hoewel de leer van de onbevlekte ontvangenis wel een rol speelt bij de beeldvorming van de Heilige Anna, bestaat toch het gevoel dat dit aspect te sterk benadrukt wordt. In die beschouwing wordt te weinig rekening ge houden met invloeden vanuit het volk. Anderen proberen de aantrekkingskracht van St-Anna in de late middeleeuwen te verklaren door te wijzen op een opkomend familiegevoel in die tijd 27) of de vele kroostrijke gezinnen. Onderzoek naar de functie van een heilige is een complexe zaak, waarin recht gedaan moet worden aan het christelijke karakter, maar bovendien aan de drijfveren van haar vereerders. 3. DE ANNA-VERERING OP SCHOUWEN-DUIVELAND Het wordt tijd terug te keren naar Schouwen-Duiveland om te zoeken naar uitingen die verband houden met de verering van St-Anna. In het nu volgen de zijn de ons bekende vindplaatsen in kaart gebracht. Het commentaar bij de meeste uitingen is summier, omdat veel belangrijke stukken verloren zijn gegaan. Misschien dat archiefonderzoek in de toekomst nieuwe informatie toevoegt. (Naar van Deventer zestiende eeuw IJ wegkapel, hofje, gasthuis O altaar Q vicarie O broederschap, gilde beeld, schilderij (X) bron ia straatnaam Z vindplaats niet exact Uitingen van de Annadevotie op Schouwen-Duiveland. I. Zierikzee a. In Zierikzee hadden de binnenschippers zich verenigd in het St-Anna- of schippersgildeAan het eind van de dertiende eeuw zijn er al contacten met steden langs de Rijn tot in Duitsland (wijn)Ook de Rijnschippers te Kam pen hadden St-Anna als patrones gekozen (veertiende eeuw)Juist de gebie den langs Rijn en Maas kenden een vroege Annacultus en het ligt dan ook voor de hand te veronderstellen, dat de keuze van de schippers om zich onder de hoede van St-Anna te stellen ingegeven is door de contacten met deze centra Een gilde richtte zich niet alleen op de materiële belangen der leden, maar ook op de armenzorg (primair voor gildeleden) en het beoefenen van de devo tie tot de schutspatro(o)n(es)Zo'n devotie was stevig verankerd in het 56 i

Tijdschriftenbank Zeeland

Kroniek van het Land van de Zeemeermin | 1980 | | pagina 58