12. Zie: Meertens, Letterkundig Levenpag. 151, noot 295. 13. Ik maakte o.a. gebruik van M.R. James, The apocryphal New Testament, Oxford 1955. 14. Over St-Anna zie: Dr. P. Beda Kleinschmidt O.F.M.Die Heilige Anna, ihre Verehrung in Geschichte, Kunst urid Volkstum, Düsseldorf 1930; Erwin Gatz, St-Anna in Düren, München- gladbach 1972. 15. J.J.A. Zuidweg, De werkwijze van Jac. de Voragine, A'dam 1948. Ik gebruikte de vertaling van R. BenzLegenda Aurea van Jac. de Voragine. Jena 1925. 16. M. Förster, Die Legende vom Trinubium der hl. Anna. In: Probleme der Englischen Sprache und Kultur, Festschrift J. Hoops zum 60. geburtstage, Germanische Bibl. II, 20, Heidel- berg 1925. Zie ook Beda Kleinschmidt t.a.p. 17. A. Ampe s.j., Philips van Meron en Jan van Denemarken, Artikelenreeks in „Ons Geeste lijk Erf" vanaf deel 50 (1976) t/m deel 54 (1980). 18. Naar Beda Kleinschmidt, pag. 253. 19. J. Huizinga. Herfsttij der Middeleeuwen, Haarlem 1919, Hoofdstuk 12. 20. Zie: R. R. Post, Kerkgeschiedenis van Nederland in de M.E., Utrecht/Antwerpen 1957; J.J. Mak, Middeleeuwse heiligenverering. In: Nederlands Archief voor de Kerkgeschiede nis 38. 21. Voor de burgermoraal in de late middeleeuwen, zie: Herman PleijHet gilde van de blauwe schuit, literatuur, volksfeest en burgermoraal in de late middeleeuwen, A'dam 1979 (diss.); Natalie Z. Davis, Society and Culture in Early Modern France, London 1975 22. A. de Cock, Twee spreekwoorden m.b.t. St-Anna. In: Volksleven VII, blz. 29-35. Zie vooral: J.J. Mak, Daar loopt van St-Anna onder, Nieuwe Taalgids 39, pag. 75-82. 23. Zie: „Die Historie van de weerdige moeder St-Anna", vertaald door W. Bor(n). Diverse drukken vanaf 1499. Exempel over „Weduwe van de gevangenisse verlost". Een tiran bedreigt deze wedu we. Eerst sterven alle dieren, daarna zijn vrouw en twee (oudste) zonen. De vrouw wordt door Anna verlost. Zij wordt heerseres van het land, dat sindsdien in handen van vrouwen blijft. 24. Zie: J. Huisman, Moedergodinnen en heiligen, in: Jeugd en samenleving 1/2, 1980, pag. 37-62. Zie ook zijn artikel in „Man, vrouw, kind", Ambo 1978. 25. Zie het artikel: Lène Dresen-Coenders„Machtige grootmoeder, duivelse heks". 26. Zie Beda Klienschmidt. Ook: R. Ligtenberg, De oudste ikonografie van Maria's ontvange nis, Collectanea Franciscana Neerlandica I, Den Bosch 1917. Het ingewikkelde probleem van de onbevlekte ontvangenis kan hier natuurlijk nauwelijks aan de orde komen. 27. Zie: Lexikon für Theologie und Kirche, M. Zender onder „Anna". 28. Met dank aan Frans Beekman voor zijn assistentie bij het vervaardigen van dit kaartje. De tekens komen gedeeltelijk overeen met het systeem van Ellen Muller (zie noot 4) Alleen de gegevens over Brouwershaven worden door haar vermeld. Ik houd mij graag aanbevolen voor aanvullende gegevens uit deze regio of daarbuiten. 29. Gemeente Zierikzee, „Notulen vergaderingen van het stadsbestuur 1501-1772", no. 192: „Gildearchief St-Anna". 30. Zie noot 8. 31. Artikelenreeks van P.D. de Vos: De geschiedenis der Zierikzeesche gilden, in: Zierik zeesche Nieuwsbode 1923, 15-1, 26-1, 12-2, 14-3, 13-4 en 18-4. Over het St-Annagilde wordt nauwelijks iets meegedeeld, hoewel wel aangekondigd. Het St-Jacobsgilde ont breekt geheel! 32. Zie: P.D. de Vos, 500-jarig bestaan der godskamertjes te Zierikzee, 1937. Ook: Zierikzee, zoals het was door J.L. Braber en C.P. Pols, blz. 66, 67. 33. Archief Zierikzee, Gildestukken (kleermakersgilde). 34Zie noot 8 35. (P.D. de Vos), Zierikzeesche straatnamen (1932). 70

Tijdschriftenbank Zeeland

Kroniek van het Land van de Zeemeermin | 1980 | | pagina 72