Fragment (Art. 1 t/m 5) uit het reglement van de vereniging „De Kraan" te Dreischor3 op gericht 10 mei 1925 aldaar tot ingebruikneming van een kraan op de haven Beldert. Europa. Later werd op een aantal plaatsen dit nettensysteem nagevolgd. Vanaf 1965 is het in onbruik geraakt. Het is vervangen door kipwagens op de laadplaatsen en waterkanonnen bij de fabrieken. Wie op het idee is gekomen om bieten in netten te vervoeren en te lossen is niet bekend. Wel de uitvinder van het systeem van de openslaande haken om de netten te ledigen. Dit was de dorpssmid Van Dongen te Dreischor. Het systeem van de openslaande haken werd in heel Europa praktisch ongewijzigd nagevolgd. Een bietennet was geknoopt van touw, met aan iedere hoek een ijzeren ring. In het begin waren de netten betrekkelijk klein, 3 bij 2 meter. In de loop der jaren werden ze steeds groter. De eerste netten werden geknoopt door de zeilmaker-zakkenstopper Engel Beekman van Bruinisse. Deze geknoopte netten waren erg zwaar en liepen bij nat weer helemaal in elkaar; ze waren dan veel te klein. Later werden de mazen van de netten met bindtouw vast gezet, dit was een grote verbetering. Een dergelijk bietennet is te zien in het Landbouwmuseum te Dreischor. Het beroep van zeilmaker-zakkenstopper, dat Engel Beekman uitoefende, is verdwenen. Eenmaal per jaar kwam hij op de boerderij en repareerde de ko- renzakken en dekkleden met de hand. De kraan heeft tot de afsluiting van het Dijkwater op Beldert gewerkt. Daar na enige jaren aan het Sas in Zierikzee en later nog een paar jaar op Flaau wers Door het vervoeren van de bieten met grote vrachtwagens rechtstreeks naar de fabrieken of centrale laadplaatsen zijn de landbouwhavens overbodig ge- 78

Tijdschriftenbank Zeeland

Kroniek van het Land van de Zeemeermin | 1980 | | pagina 80