50 Jaar vliegveld Haamstede door C. J. Boot Bij het begin van een artikel over het vliegveld Haamstede wordt al bij de eerste regel mijn aandacht getrokken door een brede condensstreep, die hoog aan de hemel van zuid naar noord trekt en na enkele minuten oplost. De streep wordt veroorzaakt door een op 10.000 meter hoogte vliegende DC-8 van Air Icelandic .Loftleidir") op weg van Luxemburg naar Reykjavik op IJsland en vervolgens naar New York. De piloot maakt gebruik van het lucht- baken Haamstede om zijn route dan via een luchtbaken bij Newcastle te vervolgen naar IJs land. Indien deze piloot, boven Schouwen vliegend, eens omlaag zou kijken, zou hij in de uiterste Westhoek een miniem landingsstripje ontwaren. Deze landingsbaan ligt totaal ont redderd op het vliegveld Haamstede, nog steeds goed bekend in zweefvliegkringen, doch bij de motorvliegers afgeschreven. En toch heeft op dit vliegveld een ongekende bedrijvigheid geheerst van komende en gaan de vliegtuigen, die hier hun passagiers brachten en in lieten stappen op de kortste luchtlijn ter wereld, maar wel de drukste. Heel toevallig is deze luchtlijn te danken aan een zeer voor uitstrevend comité in Zierikzee, dat op 30 april 1925 onder voorzitterschap van de heer J. J. Cock, directeur van de Insulaire Hypotheekbank te Zierikzee, een vergadering hield tot be vordering van het luchtverkeer Nederland - Indië. Een paar dagen later maakte de heer Cock zijn opwachting bij de K.L.M.-directeur A. Plesman om eens te praten over een vlieg- demonstratie in Zierikzee. Plesman sprak toen de legendarische woorden: „Als gij voor een goed landingsterrein zorgt, dan wil ik wel een geregelde luchtverbinding naar Schouwen- Duiveland tot stand brengen". Het plan Indië werd doorgehaald en het comité begon aan de opbouw van een luchtlijn naar ons eiland, toen nog verstoken van bruggen en dammen, ter wijl een reisje naar Rotterdam ongeveer 5 uren duurde met het openbaar vervoer, bestaan de uit tram - boot - tram. Ere-voorzitter van dit comité was mr. A. J. F. Fokker van Craijestein van Rengerskerke en het bestond verder uit J. J. Cock, voorzitter, C. v. d. Vliet, V. M. Krepel, N. A. Berkhout (Brouwershaven), J. A. Biermasz, J. Bongertman, L. Doele- man, S. Hage (Bruinisse), M. J. Kosten, A. C. de Oude, N. J. Visser en J. E. v. d. Broek als secretaris. Een vliegveld bij Zierikzee zou het worden, doch dit ging f 300.000,- kosten, en een ander terrein dat een ton goedkoper was, werd door de K. L. M. afgekeurd. De zaak ge raakte in het slop, totdat in 1929 de bevorderaar voor vreemdelingenverkeer, ds S. H. J. Voors (de vliegende predikant), het comité nieuw leven in blies. In de Westerenbanpolder te Haamstede zou een vliegterrein van 18 ha. na gelijkmaking en dichting van konijnenholen eventueel gebruikt kunnen worden. De heer Cock toog naar de minister van Waterstaat op 1 mei 1929 en reeds op 6 mei d.a.v. kwam dhr I. A. Aler door de lucht naar Zierikzee. Hij landde op het noodlandingsterrein en keurde het vliegveld te Haamstede goed. Het zou na nivellering een der beste van Nederland kunnen worden. Inmiddels was het comité wat ver anderd van samenstelling en zag er als volgt uit: J. J. Cock, voorz., ds S. H. J. Voors, vice- voorz., J. E. v.d. Broek, secr.-penn., J. C. A. Bannink, Jhr L. v. Citters, Ir C. J. Dussel, R. Gerritsen en P. A. A. Klok. Jhr van Citters overleed in 1931. Hij had op 14 oktober 1930 met enig officieel vertoon de eerste spade in de grond gestoken om het terrein gelijk te ma ken. Zijn opvolger was Jhr R. J. H. Q. Röell, een bijzonder enthousiast voorstander van deze luchtlijn. Doch eerst verscheen in de Westhoek een n.v. Nieuw-Haamstede, die o.l.v. Ir. J. 100

Tijdschriftenbank Zeeland

Kroniek van het Land van de Zeemeermin | 1981 | | pagina 102