C. Dussel 445 ha. duinpoldergrond aankocht om er met vaklieden uit Noord-Holland de groente- en fruitteelt uit de grond te gaan stampen. Vooral aardbeien zouden het worden en deze moesten per vliegtuig naar Londen vervoerd worden. De „Vennoot", zoals de n.v. in de Westhoek bekend was, bleek een groot fiasco te worden en is later over de kop gegaan. Velen hebben toen voor 5 a 10 cent per vierkante meter een stuk grond gekocht om er later op te bouwen of er mee te speculeren! Deze Vennoot nu beloofde het door de K.L.M. goedgekeurde gedeelte niet in cultuur te brengen. Op 4 juni 1930 kwamen de heren Aler en Van der Paauw (K.L.M.) en Van Ede van der Pais, inspecteur-afd. Luchtvaart van het departement van Waterstaat, het vliegveld „do pen". De naam we*d Vliegveld West-Schouwen, doch later is dit Vliegveld Haamstede ge worden. De heer Van den Broek werd K.L.M. - agent en later havenmeester en op 4 mei 1931, het regende dat het goot, werd het vliegveld door de Commissaris der Koningin Jhr Mr J. W. Quarles van Ufford officieel in gebruik gesteld. Piloot Both zette als eerste de K.L.M. - machine P.H. - A.E.T. aan de grond en er werd duchtig feest gevierd. Voor het ge meentehuis in de Ring te Haamstede was een prachtig bloementapijt neergelegd met de let- Bloementapijt, vervaardigd door de afd. Westen-Schouwen van de Alg. Ver. voor Bloembollencultuur en neerge legd voor het gemeentehuis te Haamstede ter gelegenheid van de opening van de luchtlijn Rotterdam-Haamstede. ters K.L.M. in het midden. De vlucht van Haamstede naar Waalhaven duurde met de Fok ker VIIa - machines 20 minuten. Van Zierikzee reed de K.L.M. - bus (chauffeur Willemse) met vliegpassagiers gratis naar het vliegveld en van Waalhaven bracht de bus de passagiers via de pont naar de Coolsingel. Enkele reis kostte f 8,25, retour f 15,-. Er konden 8 passa giers met de eerste Fokkers mee en met de af en toe invallende FK 40 (een produkt van 101

Tijdschriftenbank Zeeland

Kroniek van het Land van de Zeemeermin | 1981 | | pagina 103